REKLAMERER FOR PALMEOLJE: Sophie Elisa Isachsen (21), her på årets kjendisgalla. Foto: Stella Pictures.
REKLAMERER FOR PALMEOLJE: Sophie Elisa Isachsen (21), her på årets kjendisgalla. Foto: Stella Pictures.

Sophie Elise (21) tjener fremdeles penger på palmeoljebaserte produkter

Superblogger Sophie Elise Isachsen (21) har fått ros for å ha kastet seg inn i miljødebatten. Nå reklamerer hun igjen for palmeolje-produkter.

I mars skapte Norges største blogger, Sophie Elise Isachsen (21), stor debatt da hun ba sine lesere om å ikke spise påskeegg fra Freia fordi de inneholdt palmeolje.

I tiden etterpå ble det kjent at hun selv reklamerte for produkter som inneholder palmeolje på bloggen sin, og Isachsen lovet å rydde opp.

«Vi må snakke litt mer om palmeolje og Sophie Elise», skriver blogger og forfatter Gunnar Tjomlid på sin blogg onsdag. Han trekker fram at flere av bloggerens reklamer, også i nyere tid, er for produkter med palmeolje.

Tjomlid stiller spørsmålstegn ved Isachsens troverdighet, når hun etter å ha stilt sterkt i miljødebatten som palmeoljemotstander, likevel fronter produkter som inneholder palmeolje på bloggen sin.

Tjener penger på produktene

I et innlegg som er publisert den 8. desember i år, reklamerer Isachsen for blant annet «Shiseido protective hand revitalizer» og «Ren guerande salt exfolitating body balm». Begge inneholder palmeolje.

Lenkene på bloggen er reklamelenker, noe som betyr penger i kassa for Isachsen.

Det har tidligere kommet fram at hun har fått utbetalt 30.000 kroner for blogginnlegg med reklameinnhold. Dagens Næringsliv skrev tidligere i år at priser mellom 50.000 og 80.000 kroner er vanlig å ta for toppbloggerne.

Skylder på utydelig merking

TV 2 har vært i kontakt med Isachsen, som kun ønsker å svare gjennom sin manager. I en mail sendt gjennom manager Marte Schei, svarer bloggeren på følgende måte:

– Du sier at du har vært i flere møter med sponsorene dine for å luke ut slike produkter. Lurer de deg?

«Det stemmer at jeg har vært i møter med mine samarbeidspartnere om min holdning til bruk av palmeolje. Dette har jeg som Tjomlid skriver tatt tak i i flere omganger. Jeg tror ikke noen bevisst forsøker lure meg. Men at utydelig merking av innhold fortsatt er et problem. Gjentatte ganger har jeg sett at omskrivninger eller maskeringer av betegnelser for palmeolje er brukt. Dette er så klart med på å forvirre oss som forbrukere. Hensikten bak merking av innhold skal vel være at vi som forbrukere enkelt kan skille ut ingredienser. Her håper jeg de som lager produktene er sitt ansvar bevisst og merker tydeligere.»

– Feil informasjon

– Men hvordan kan det ha seg at palmeoljeprodukter havner på bloggen? Skyldes det at du ikke har sjekket med sponsor om det er der, eller at du har fått feil informasjon fra dem?

«Feil informasjon fra dem og at sponsorene heller ikke alltid vet at produktene inneholder palmeolje. Jeg har iallfall gitt klar beskjed til alle parter» skriver Isachsen i en SMS til TV 2.

Nettstedet Medier24 kåret nettopp Isachsen, som topper den Norske blogglisten, til å bli Norges mektigste medie-kvinne. Bloggeren ble nylig utsatt for knallhard kritikk av journalisten Anki Gerhardsen, som hevdet at Isachsen lærer unge jenter hvordan «utseendet kan fikses gjennom kroppskorrigerende inngrep».

Mange har tatt til motmæle og støtter Isachsen, som det siste året har engasjert seg i en rekke samfunnssaker, blant annet flyktningekrisen.