LETT GJENKJENNELIG: B-52 har åtte motorer og hjul på vingespissene for å hindre at vingene skal ta nedi under manøvrering på bakken. FOTO: BOEING.COM
LETT GJENKJENNELIG: B-52 har åtte motorer og hjul på vingespissene for å hindre at vingene skal ta nedi under manøvrering på bakken. FOTO: BOEING.COM

Bombeflyet som nekter å dø

I mars kommer B-52 til Norge for å delta i vinterøvelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kalles bare «BUFF». De tre første bokstavene står for Big Ugly Fat. Hva den siste F-en står for, kommer an på hvem man spør.

Egentlig skulle den aldrende maskinen vært erstattet av mer moderne fly for mange år siden. Men det ikoniske bombeflyet kommer til å være på vingene enda i mange år. B-52 skal være i tjeneste i hvert fall fram til 2044.

AMERIKANSK IKON: Overflyging av B-52 er en del av begivenheten under viktige idrettsarrangementer. Her får baseballfans se den mektige maskinen før kampen mellom Texas Rangers og Los Angeles Angels i Arlington, Texas 11. april 2005. (AP Photo/Linda Kaye)
AMERIKANSK IKON: Overflyging av B-52 er en del av begivenheten under viktige idrettsarrangementer. Her får baseballfans se den mektige maskinen før kampen mellom Texas Rangers og Los Angeles Angels i Arlington, Texas 11. april 2005. (AP Photo/Linda Kaye)

I mars deltar et B-52-bombefly i den store vinterøvelsen «Cold Response». Det blir det desidert største flyet som kan observeres i norsk luftrom under øvelsen, Trønder-Avisa.

Solid konstruksjon

76 B-52-bombere utgjør hoveddelen av USAs flåte av langdistanse bombefly. Den nyeste maskinen rullet ut fra Boeing-fabrikken i Wichita i Kansas i 1962, fyrte opp de åtte motorene og tok av for å delta under Cuba-krisen.

I 1962 var John F. Kennedy president, Marilyn Monroe døde og Jim Carrey ble født. Mye vann er rent i havet siden den gang, men B-52 flyr fortsatt.

Teknologisk er B-52 en museumsgjenstand. Riktignok er flyene blitt oppdatert med GPS og datateknologi, og de standardmonterte askebegrene er fjernet. Men fortsatt er kabler og trinser koblet mellom gasshåndtakene og de åtte motorene.

– Som å gjete bøfler

I luften er B-52 ikke akkurat lett og kvikk, ifølge de som jobber i cockpit.

– Den flyr som en gris. Det er en søppelbil. Jeg sammenligner det med å gjete bøfler. Du dreier på stikka, og ingen ting skjer. Drei en gang til, og ingen ting skjer. Drei for tredje gang, og den første kommandoen begynner å bevege flyet, sier oberst Warren Ward til BBC.

OMTRENT UFORANDRET: USAs nye superbombefly B-52 under en testtur 12. mai 1952. (AP Photo)
OMTRENT UFORANDRET: USAs nye superbombefly B-52 under en testtur 12. mai 1952. (AP Photo)

Men flyet ble ikke lagd for søndagsturer. Det ble konstruert for å frakte bomber over lange avstander, og konstruksjonen har vist seg å være ekstremt holdbar. Slikt inngir respekt, både blant de som jobber med flyet og blant de som trues av det.

Sender USA en B-52 på vingene, er det et helt annet signal enn om noen jagerfly kommer inn over et område.

Heftige kinesiske protester

Så sent som i desember førte B-52-fly til en diplomatisk hendelse mellom Kina og USA. Kina kalte det en «alvorlig militær provokasjon» at to B-52-maskiner fløy over en kinesisk-kontrollert kunstig øy i Sør-Kinahavet. Kina ligger i konflikt med nabolandene om suvereniteten til flere øyer som har en strategisk viktig plassering i området.

USA svarte at de ofte gjennomfører treningsoppdrag i området og at de ikke fløy over de omdiskuterte øyene med vilje.

B-52 skulle vært pensjonert for lenge siden. Bombeflyene B-1 og B-2 ble lansert for å ta over jobben, men ingen av modellene hadde de kvalitetene B-52 besitter. Bombeflyet som nå planlegges å erstatte B-52, kalt Long Range Strike Bomber, er ennå ikke tegnet.

Ingen komfort

DØDELIG LAST: Fra Vietnam til Afghanistan har B-52 gjort tjeneste for det amerikanske luftforsvaret. Nå snakkes det om at bombeflyet også skal settes inn i kampen mot IS i Syria. (AP Photo/U.S. Department of Defense)
DØDELIG LAST: Fra Vietnam til Afghanistan har B-52 gjort tjeneste for det amerikanske luftforsvaret. Nå snakkes det om at bombeflyet også skal settes inn i kampen mot IS i Syria. (AP Photo/U.S. Department of Defense)

B-52 er blitt kalt «over-konstruert». Alt på maskinen er så solid og holdbart at det har tålt utallige landinger og oppdrag i krigssoner i år etter år. 

Flyet er lagd for å frakte bomber, ikke folk. Det merker mannskapet godt. Det er trangt, kaldt og ukomfortabelt, og mannskapet må tisse på flasker når behovet melder seg. Katapultsetene føles som å sitte på et fortau. Lukten inne i flyet er ikke akkurat som i en ny bil, forteller de som har erfart det.

– Hver eneste B-52 jeg har fløyet, har luktet gammel svette, urin og motorolje, skriver en tidligere B-52 pilot som kaller seg Major Kong.

Det er ingen ting ved B-52 som ligner andre fly, forteller piloten. Det er enormt stort, med et vingespenn på 56,4 meter. En jumbojet har et vingespenn på 64,4 meter.

UBEGRENSET REKKEVIDDE: En B-52 fyller tankene etter et oppdrag over Irak 28. mars 2003. (AP Photo/Jockel Finck)
UBEGRENSET REKKEVIDDE: En B-52 fyller tankene etter et oppdrag over Irak 28. mars 2003. (AP Photo/Jockel Finck)

Under de kolossale vingene er det montert åtte motorer. Flyet har enorme drivstofftanker og kapasitet til å frakte med seg hundrevis av konvensjonelle bomber og 32 atomraketter.

– En typisk drivstofflast var 280.000 pund (127 tonn). For å sette det i perspektiv, veier min (Boeing) 757 200.000 pund (91 tonn) med full last, skriver Major Kong.

USA-Irak non stop

B-52 kan fly opp til 50.000 fot og kan fylle drivstoff i luften. På den måten har maskinen egentlig ubegrenset rekkevidde.

Oberst Warren Ward forteller til BBC at de ble purret midt på natten i desember 1991. Oppdraget var å fly fra basen i Louisiana til Bagdad for å utslette Saddam Husseins antiluftskyts.

35 timer senere landet de sju B-52-maskinene i Louisiana igjen – uten å ha mellomlandet.

– Jeg kunne våkne i mitt eget hjem, ta av og fly til en krig på den andre siden av jorda, komme hjem og sove i min egen seng. Det er et merkelig konsept i krigens historie, sier Ward.