Dette ble den dyreste bilen i verden i 2015, og endte opp med en prislapp på 243 millioner kroner! Foto: RM Sotheby's
Dette ble den dyreste bilen i verden i 2015, og endte opp med en prislapp på 243 millioner kroner! Foto: RM Sotheby's

Dette var fjorårets aller dyreste bil

Topp 10: Disse gikk for mest penger.

Bil er som regel en dårlig investering. Som regel, men heldigvis ikke alltid. Det finnes nemlig biler som bare stiger i verdi og som blir omsatt for store summer.

Noen få ekstremt dyre veteranbiler skifter eiere på privatmarkedet for ukjente priser, men det store flertallet blir omsatt på auksjon. Mange auksjonshus har spesialisert seg på denne typen biler, og det foregår en stor prestisjekamp mellom dem, for å selge flest biler i den aller øverste prisskalaen.

Ett merke dominerer

I 2015 ble RM Sotheby’s, samt amerikanske Gooding & Company vinnerne med flest av de dyreste bilene. RM Sotheby’s er et «nytt» navn i 2015, da RM Auctions (med kontorer i mange land), kjøpte 25 prosent av gamle ærverdige Sotheby’s (stiftet i 1744) i England. Det vil nok gjøre RM Auctions til en sterk faktor på auksjoner også i 2016.

Hva angår de ti bilene som oppnådde høyest summer på auksjon i 2015, er det som vanlig et merke som fullstendig dominerer. Prisstigningen på klassiske Ferrarier fra 50 og 60-tallet vil ingen ende ta, og bilene regnes som en like sikker investering som kunstmalerier fra store, tunge navn.

Investerings-faktoren gjør derfor sitt til at Ferrarier vil dominere alle slike auksjoner i årevis. Her er de ti dyreste bilene fra 2015, med auksjonspriser omregnet i norske kroner etter kursen (1 dollar = 8,7 kroner) som den var i julen 2015.

1. 1956 Ferrari 290 MM: 243 millioner kroner

Den klart dyreste bilen i 2015 ble en 290 MM racerbil fra 1956. Bilen er en av fire bygget, og ble konstruert spesielt for legendariske Juan-Manuel Fangio (50-tallets beste racerfører med fem VM-titler i Formel 1) før det beryktede landeveisløpet Mille Miglia i 1956. Den ble solgt av RM Sotheby’s for massive 28 millioner dollar, noe som gjør den til tidenes tredje dyreste bil.

Den tredje dyreste bil noensinne solgt på auksjon. Foto: RM Sotheby's
Den tredje dyreste bil noensinne solgt på auksjon. Foto: RM Sotheby's

2. 1961 Ferrari 250 GT SWB California: 161 millioner kroner

Den nydelige 250 GT California er for mange tidenes vakreste bil, og tiltrekker seg alltid mange kjøpere. Færre blir det ikke når det er snakk om et låvefunn som i dette tilfellet. For det franske auksjonshuset Artcurial solgte nemlig i februar den makeløse Baillon-samlingen, hvor 58 klassikere ble funnet på en låve. Dyrest av disse var en Short Wheel Base (derav bokstavene) California, som gikk for 18,5 millioner dollar.

Ferrari 250 GT California med kort akselavstand (SWB) er svært ettertraktet. Foto: Artcurial
Ferrari 250 GT California med kort akselavstand (SWB) er svært ettertraktet. Foto: Artcurial

3. 1964 Ferrari 250 LM: 153 millioner kroner

Ferrari 250 LM er den siste Ferrarien som vant Le Mans (i 1965 med Jochen Rindt og Masten Gregory bak rattet), og står således høyt i kurs blant samlere. I år dukket det opp en 1964-modell på auksjonen som RM Sotheby’s holdt på fasjonable Pebble Peach, under Concours-utstillingen der. Det resulterte i en sluttpris på 17,6 millioner dollar.

Ferrari 250 LM er en av 60-tallets store klassikere. Foto: RM Sotheby's
Ferrari 250 LM er en av 60-tallets store klassikere. Foto: RM Sotheby's

Legendarisk bil-selskap har fått ny eier

4. 1961 Ferrari 250 GT SWB California: 146 millioner kroner

Så var det disse 250 GT SWB California igjen da. Hver gang en slik dukker opp på auksjon, blir det skyhøye priser. Gooding & Company solgte en nydelig rød utgave under sin auksjon på Pebble Beach under Concours-utstillingen, og den endte på 16,8 millioner dollar, en pris som det nå er forventet at en slik California oppnår.

Vil du i motsetning til Ferris Bueller i
Vil du i motsetning til Ferris Bueller i "Skulk med stil" kjøre ekte vare, vil det koste noen kroner... Foto: Gooding & Company

5. 1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Speciale Bertone: 143 millioner kroner

En av få unike biler som ble solgt på auksjon i 2015, var en 250 GT SWB Berlinetta, som mesterdesigner Nuccio Bertone pyntet på da den var ny. Designhuset Bertone fikk sjelden sjansen til å drive med Ferrarier,  denne bilen er ett av få unntak. Den litt spesielle fronten ble gjort etter inspirasjon fra Ferraris Formel 1-biler i 1961-sesongen som hadde en front som lignet på en haikjeft. Gooding & Company solgte bilen for 16,5 millioner dollar på Pebble Beach.

Bertone sørget selv for den litt spesielle fronten på sin Ferrari. Foto: Gooding & Company
Bertone sørget selv for den litt spesielle fronten på sin Ferrari. Foto: Gooding & Company

6. 1962 Aston Martin DB4 GT Zagato: 124 millioner kroner

Den første ikke-Ferrarien på topp 10-listen kommer ikke uventet fra Aston Martin. Merket står sterkt på samlermarkedet, særlig gjelder dette produksjonen fra 60-tallet. Den italienske karosserimakeren Zagato hadde fra tid til annen et samarbeid med Aston Martin, og lagde blant annet 19 eksemplarer av bilen du ser på bildet. Eksemplar nummer 14 ble solgt av RM Sotheby’s for 14,3 millioner dollar, en ny rekord for en britisk bil.

Her ser du den dyreste britiske bil noensinne solgt på auksjon. Foto: RM Sotheby's
Her ser du den dyreste britiske bil noensinne solgt på auksjon. Foto: RM Sotheby's

Tre bruktbiler som virkelig vakte oppsikt

7. 1998 McLaren F1 LM-Specification: 119 millioner kroner

McLaren F1 er den ubestridte kongen av samlebiler fra 90-tallet, og oppnår alltid svært høye summer på auksjon. Årets auksjonsvinner var litt ekstra spesiell, da det var en F1 som var konvertert til LM løpsspesifikasjon av fabrikken. Den ble solgt for 13,7 millioner dollar på Pebble Beach, noe som var en ny rekord for en britisk bil. Helt til det dukket opp en viss Aston Martin like etter…

McLaren F1 er den klart mest verdifulle samlerbil i nyere tid. Foto: RM Sotheby's
McLaren F1 er den klart mest verdifulle samlerbil i nyere tid. Foto: RM Sotheby's

8. 1956 Ferrari 250 GT Tour de France: 115 millioner kroner

Flest dyre biler ble omsatt under den fasjonable Concours-utstillingen på Pebble Beach i Monterey California, så også denne 1956 250 GT som gikk for 13,2 millioner dollar. Bilen ble kjørt av gentleman-racer Alfonso de Portago og hans co-sjåfør Edmont Nelson under landeveisløpet Tour de France i 1956, og de to vant da også løpet foran Stirling Moss i en Mercedes 300 SL.

En herlig blå 250 GT TdF tok inn 115 millioner kroner. Foto: RM Sotheby's
En herlig blå 250 GT TdF tok inn 115 millioner kroner. Foto: RM Sotheby's

9. 1953 Jaguar C-Type: 115 millioner kroner

Jaguar knivet hardt mot Ferrari i sportsvogn-racing på 50-tallet, og C-Type vant 24-timers løpet på Le Mans på første forsøk i 1951, og tok en ny seier i 1953 før D-Type overtok i 1955. Kun 3 C-Type ble bygget i 1953, og en av disse dukket opp under RM Sotheby’s sin auksjon på Pebble Beach. Det endte med en sluttpris på 13,2 millioner dollar, en solid rekord for en Jaguar på auksjon.

Jaguar C-Type har løps-stamtavle så det holder. Foto: RM Sotheby's
Jaguar C-Type har løps-stamtavle så det holder. Foto: RM Sotheby's

10. 1982 Porsche 956: 88 millioner kroner

Sportsvogn-racing på 80-tallet fra den såkalte Gruppe C-æraen var stort sett lite spennende, med fullstendig dominans fra Porsche under den første halvdelen av 80-tallet. Det forhindret ikke en Porsche 956 fra å oppnå solide 10,1 millioner dollar under auksjonen som Gooding & Company hadde på Pebble Beach. Men summen er kanskje ikke så merkelig allikevel, når man studerer bilens nydelige former, komplett med herlig og tidsriktig Rothmans-dekor.

Porsche 956 er et vakkert skue, og prisene begynner å nå seriøse høyder. Foto: Gooding & Company
Porsche 956 er et vakkert skue, og prisene begynner å nå seriøse høyder. Foto: Gooding & Company

Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul