Topp 5: Disse klassikerne falt mest i pris i 2015

Ikke alle veteranbiler stiger i verdi ...

Variasjonen er stor, men en ting har disse bilene felles. De har sunket i verdi i 2015.
Variasjonen er stor, men en ting har disse bilene felles. De har sunket i verdi i 2015.

Noen er mer opptatt av bruktbilpriser enn andre.

Amerikanske Hagerty spesialiserer seg på forsikring av entusiastbiler. De er dermed også avhengig av å vite hva de ulike bilene er verdt. Derfor saumfarer de kjøpsresultater, for å danne seg et bilde av prisutviklingen i markedet.

Men selv om det meste av klassikere ser ut til bare å stige i pris, er det også noen biler som har en negativ prisutvikling. Her er de fem veteranene som falt mest i pris i 2015, ifølge Hagerty:

1. Hudson Commodore 1946-1952: Minus 36 prosent

At Hudson Commodore faller såpass mye i pris er litt uventet. Modellen var den mest luksuriøse som konsernet hadde fra 1941 til 1952, men har ikke den status som for eksempel den legendariske Hudson Hornet besitter.

Det er andre og tredje generasjon Commodore som faller mye i pris. Tredje generasjon er mest berømt for sitt unike «Step-down» karosseri (hvor rammen er «senket» utenpå karosseriet), og var langt forut sin tid. Men det hjelper tydeligvis ikke på prisene…

Legendarisk bil-selskap har fått ny eier

2, BMW 2002 1968-1975: Minus 31 prosent

At BMW 2002 faller i pris med 31 prosent er intet mindre enn et lite sjokk. Bilen ser tøff ut, har bra racing-stamtavle og kommer fra et populært bilmerke. Kanskje har den steget litt for mye i pris de foregående år, slik at markedet har korrigert seg selv litt?

Den unike 2002 Turbo lever selvsagt sitt eget liv på prisskalaen, men vanlig 2002 har altså ikke hatt noe godt 2015. Muligens kom den også i skyggen av 3-serien som feiret 40-års jubileum i året som gikk?

3. Jeep CJ-7 1976-1986: Minus 32 prosent

Dette må også sies å være en stor overraskelse. Det meste av tøffe entusiastbiler fra 70-tallet har steget i pris, og barske Jeep CJ-7 har også den fordel at den var nærmest alene på markedet i sitt segment. Den medvirket i utallige filmer og TV-serier, noe som også burde dra opp prisen, og kom også med ulike kule dekorpakker.

Men til tross for alt dette, har den altså falt i pris med 31 prosent. Her sliter selv eksperter med å finne et godt svar på nedgangen.

Tre bruktbiler som virkelig vakte oppsikt

4. Studebaker Golden Hawk 1957-1958: Minus 30 prosent

Den gylne hauken var i produksjon fra 1956 til 1958, og ble tatt av programmet etter at bare 858 eksemplarer ble solgt av 1958-modellen. Men lave produksjonstall er alltid bedre enn høye på samlermarkedet, og bilens sporty ytre, samt fenomenale ytelser for sin samtid burde gjøre sitt til at bilen ikke faller i pris.

Merk for øvrig at 1956-modellen med den store Packard-motoren ikke faller i pris. 57 og 58-modellene hadde Studebakers egen kompressormatede 289 V8.

5. Chevrolet 150 1955-1957: Minus 27 prosent

Av alle bilene på listen, er det lettest å skjønne hvorfor Chevrolet 150 har falt mest i pris. One-Fifty som den også kalles var den billige innstegsmodellen i Chevrolet sitt modellprogram fra 1953 til 1957, og er således en masseprodusert billigbil.

Den hadde få options, den ble knapt reklamert for fra Chevrolet sin side, og den hadde storesøsken som så langt mer påkostet ut med den samme karosseriformen. Men i kjølvannet av populariteten til de dyreste 1955-1957 modellene (som Bel Air), har 150 fulgt litt med på lasset prismessig. Det er det visst slutt på nå…

Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul