Topp 5: Merkelige tilbakekallinger i 2015

Fra livsfarlig hacking til ypperlig kundeservice, her er fem saker utenom det vanlige. 

Kjøper du en Rolls-Royce forventer du nok litt kundeservice, og det får du tydeligvis også.
Kjøper du en Rolls-Royce forventer du nok litt kundeservice, og det får du tydeligvis også.

Tilbakekallinger er en helt vanlig del av bilindustrien. Alle bilmerker må ty til det fra tid til annen, og som regel er det ikke så veldig alvorlig. Fabrikken har på et eller annet vis funnet ut at en del eller en funksjon kan svikte over tid. Derfor sender man så beskjed til alle bileierne om at de må levere bilen på verksted, og det hele vil bli fikset uten kostnader for kunden.

De fleste tilbakekallinger er av det «kjedelige» slaget, med et helt standard bytte av en helt standard del. Men det finnes også andre tilbakekallings-saker som er av det mer underlige, underholdende og bisarre slaget. Her er fem tilbakekallinger fra 2015 som definitivt ikke var av det vanlige slaget:

Soltaket går igjen

Audi Q3 er en fin bil, men det amerikanske transportdepartementet fant plutselig en funksjon de ikke likte. Det viste seg nemlig at hvis man trykket inn knappen for å stenge soltaket, så ville soltaket fortsette å lukke seg, selv om man slår av tenningen.

Det vil nok de aller fleste kunder mene er både praktisk og fornuftig, men NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) mente det gikk mot føderale lover, og at det kunne skade personer hvis de kom i klem. Dermed måtte 3.646 biler få en software-oppdatering. Only in America…

Dette er årets mest ettersøkte bil hos Google

God service

God kundeservice er livsviktig på det amerikanske markedet. I januar ble det oppdaget at to (2) Porsche Cayenne kunne ha en fabrikkfeil i fjæringen. Dermed ble de to bilene innkalt til en liten justeringsjobb med tiltrekning av noen skruer. En minimal sak, men som viser at intet problem er for lite til å bli oversett.

Det samme gjorde Rolls-Royce i november, da de tilbakekalte en (1!) enkelt Ghost i USA. Man hadde oppdaget at akkurat denne bilen hadde airbager som kanskje ikke ville møte sidekollisjonskravene fra myndighetene, og tilbakekalte derfor bilen for å skifte de nødvendige komponenter. Det må sies å være kundeservice av ypperste sort.

Mer soltak-mas

Det var ikke bare Audi som fikk pes for soltak, det samme gjorde Cadillac. Igjen var det amerikanske regelryttere som hadde sine bisarre oppfatninger av knapper og brytere. For man påsto nemlig at det ikke var stor nok avstand mellom knappene som styrer soltaket, slik at en person med feite pølsefingre kunne komme til å lukke soltaket ved et rent uhell.

Dette kan selvsagt få apokalyptiske katastrofe-konsekvenser, og dermed tilbakekalte man Cadillac ATS av årsmodell 2013-2015 i februar, fulgt av en ny tilbakekallings-kampanje i juli, som inkluderte et produksjonsstopp slik at også 2016-modellene kunne få et nytt panel med «riktig» avstand på ting.

Her kan du gjøre et familiebil-kupp

Tilbakekalte alle bilene

Tesla har hatt sine episoder, og tar tilbakekalling alvorlig. Det resulterte i at hver eneste Model S ble tilbakekalt i november, for å sjekke sikkerhetsbeltene. Man hadde nemlig oppdaget et problem på én bil solgt i Europa, hvor innfestingen til strammemekanismens ytre del ikke var tilstrekkelig festet.

Selv om man testet over 3.000 andre biler uten å finne en lignende feil, tok Tesla skrittet fullt ut og tilbakekalte alle eksemplarer av Model S. Selve operasjonen besto i å røske beltet hardt, men tilbakekallingen viste uansett en voldsom handlekraft fra Tesla.

Tok over bilens funksjoner

I mange år har man pratet om at hackere kan ta kontroll over biler, og det skjedde i juli da Cyber-sikkerhets-mannen Chris Valasek fra sitt hjem i Pittsburgh tok kontroll over kompis Charlie Miller sin 2014 Jeep Cherokee mens sistnevnte kjørte på motorveien utenfor St.Louis. Fra sin PC lklarte Valasek å komme seg inn i et sikkerhetshull i bilens internett-tilknyttede uConnect infotainment-system.

Først stengte han av bremsene, så skrudde han opp volumet på radioen, deretter slo han på vindusviskerne, før han begynte å rote med girkassen. Nå var dette et kontrollert eksperiment, men i hendene på feil person ville det ført til alvorlige ulykker. De to kontaktet straks NHTSA, og ganske raskt tilbakekalte FCA 1,4 millioner biler (alt fra Cherokee til Dodge Viper) for å stenge bilenes sikkerhetshull.

Tok feil bru på Svinesund - det har kostet 3-4 millioner