Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aldri har den norske bilparken hatt større mangfold enn nå. Enten du velger mellom et rekordhøyt antall nybiler, er ute på bruktmarkedet – eller tar vare på en klassiker.

Noen av dem får vi jevnt og trutt møte i spalten "Bilen min" her på broom.no.

Her presenterer Broom-leserne sine egne biler. I året som snart ligger bak oss, har vi fått møte en lang rekke. Spennet er enormt - alt fra gamle og trofaste slitere - til rådyre superbiler. 

Ja, noen kan også være ganske rånete. Det er biler ikke så mange skriver om, men som i høyeste grad er en del av den norske bilparken.

Tenke utenfor boksen

Den mest leste "bilen min"-saken på nettsiden vår i år tilhører denne kategorien. 

Når noen har lyst å bygge om en bil, velger de ofte de vanlige modellene – gjerne fra Ford, VW, BMW, Audi eller Mercedes. Eller kanskje en gammel Opel.

Noen liker imidlertid å tenke utenfor boksen. En av dem er Aleksander Steen Røseth fra Våler i Østfold.18-åringen Aleksander hang rundt på råneplasser for å se på andre sine biler, og vise fram sin egen. Den gangen hadde han en Peugeot 106 som var ombygd med Toyota Supra-styling. Ikke akkurat hverdagslig, den heller.

Ikke for å bøtelegges

Så har årene gått – uten så mye fokus på bil. Men nå har gløden meldt seg igjen. Og han har skaffet seg et nytt prosjekt, som er helt annerledes enn alt annet på veiene i Norge. Nemlig en 2002-modell Renault Kangoo varebil, som han har bygget om og lakkert i alle mulig retninger.

Så oppsiktsvekkende er den, faktisk, at da den ble tatt med ut på sin første tur slik den ser ut nå, ble den stoppet av politiet. Ikke fordi han skulle bøtelegges, få sjekket vognkort eller førerkort, men fordi de ville ta bilder av den!

Slik startet det, et godt stykke unna hvordan bilen ser ut i dag! Foto: Privat.
Slik startet det, et godt stykke unna hvordan bilen ser ut i dag! Foto: Privat.

Vil du lese mer om bilen? Da kan du klikke her:

Langt fra ferdig

Terje Rønningbakken fra Telemark har en prosjektbil litt utenom det vanlige. Han bestemte seg nemlig for å legge lista så lavt som mulig pengemessig. Dermed ble det en Golf av tredje generasjon, innkjøpt for 3.000 kroner!

Ytterligere 3.000 kroner gikk med til deler og jobb, så fikk han bilen gjennom EU-kontrollen. 

Han har selv lakkert hele bilen for hånd, noe som har gitt den en helt spesielt utseende.

– Den er lagt ifra ferdig, men vekker allerede masse oppmerksomhet. Folk stopper opp, ser på den og smiler. Det gjelder både unge og gamle. Jeg vil si at bilen er relativt unik i Norge, forteller eieren.

Drømmen er å bygge om fra den relativt slappe 1,8-literen som sitter i bilen nå, til den langt kraftigere VR6-motoren.

Nei, et bilprosjekt trenger ikke koste mye penger! Foto: Privat.
Nei, et bilprosjekt trenger ikke koste mye penger! Foto: Privat.

Klikk her for å lese mer om Terjes Golf

Snekker bygde bil

Vi holder oss til samme merke, i saken som er den tredje mest leste av alle "Bilen min"-reportasjene i 2015. Det å være flink til en ting, betyr ikke nødvendigvis at du er flink til noe annet. For eksempel er det ingen selvfølge at en snekker skal være en god bilmekaniker, eller omvendt.

Men det kan jo hende. Og akkurat det kan vi vel slå fast, først som sist, at er tilfellet her.

49-åringen Jan Olav Hansen har nemlig bygget en ganske så spesiell bil. Utgangspunktet er en VW Boble. Nærmere bestemt en VW 1302 S. Jan Olav har rett og slett plukket bilen fra hverandre, bit for bit, før han satte den sammen igjen. Og da han var ferdig, så den ikke akkurat ut som noe du kunne få levert ferdig fra fabrikken! 

Klikk her for å lese mer om den unike Bobla

Sånn kan det gå når en snekker bestemmer seg for å bygge bil! Foto: Privat.
Sånn kan det gå når en snekker bestemmer seg for å bygge bil! Foto: Privat.

Husker du denne? Så lav og bred skal ungdomsbilen være!