Så mye koster jule-bulken deg

Nå skal det smelle over 6.000 ganger.

Tall fra forsikringsbransjen viser at den gjennomsnittlige førjuls-krasjen kommer på 20.000 kroner. Rygging er på topp når det gjelder ulykkesårsaker.
Tall fra forsikringsbransjen viser at den gjennomsnittlige førjuls-krasjen kommer på 20.000 kroner. Rygging er på topp når det gjelder ulykkesårsaker.

Dagene før julaften er statistisk de farligste og dyreste dagene å kjøre bil på i hele året. Det viser en analyse av kollisjoner blant personbiler i førjulsstria.

– Vi venter at det også i år vil komme over 6.000 bulkeskader til en kostnad på nær 150 millioner på disse førjulsdagene. Hvis været blir dårlig kan skadetallene bli betydelig høyere.sier skadeleder i DNB forsikring, Ketil Voll.

60 prosent mer enn i resten av året

Den store bulkedagen har de siste årene vekslet mellom bittelille julaften og lille julaften.
Bare på disse dagene, regner forsikringsbransjen med nesten 3.000 skader dagen, til en kostnad på rundt 50 millioner kroner.

– Disse dagene kollideres det rundt 60 prosent mer enn de andre dagene i løpet av året. Det smeller oftest mellom klokken 12 og 17 på dagen, og da skjer én av tre trafikkulykker på årets bulkedag. Over halvparten av ulykkene skjer i byer, og knutepunkt, parkeringsplasser og parkeringshus er vanlige plasser der kollisjoner skjer, sier Voll.

Tall fra forsikringsbransjen viser at den gjennomsnittlige jule-krasjen kommer på 20.000 kroner. Ikke akkurat det mange av oss trenger i en periode der det er svært mye annet å bruke pengene på!

Les mer: Dette må mange bruke julegave-pengene på

Som å pusse opp huset

– Nei, dette er en kjip ekstrautgift å få, særlig fordi det i de fleste tilfellene er lett å unngå. Mange stresser altfor mye nå. Man har for små marginer, og med veldig mange ute på veier og parkeringsplasser samtidig, går det lett galt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Men 20.000 kroner i gjennomsnitt, blir det virkelig så dyrt?

– Å bulke bilen er nok litt som å pusse opp et hus. Det blir så og si aldri billigere enn man tror. Nei, i de fleste tilfellene blir det MYE dyrere. Bare en felg kan koste mange tusenlapper. Deleprisene er høye, og verkstedtimer ligger fort på fra en tusenlapp og oppover. Deler skal skiftet, nye skal på. Kanskje må det også rettes og lakkes. Alt dette tar tid og koster penger – sure penger, sier Benny.

– Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Rygging er verstingen

– Hva med forsikringen, lønner deg seg å bruke den i slike tilfeller?

– Det finnes det ikke noe fasitsvar på. Det kommer an på hvor dyr skaden er, og hvor mye bonus man har opparbeidet seg. Noen ganger kan det være en hårfin grense mellom det å betale alt fra egen lommebok, eller betale egenandel og bruke forsikringen. I det siste tilfellet vil du gjerne miste bonus og må dermed i praksis betale for skaden i flere år framover. Mitt råd er å bruke litt tid på dette regnestykket, og gjerne be forsikringsselskapet om råd og hjelp hvis man er i tvil, sier Brooms bilekspert. 

Statistikk basert på skademeldinger fra forsikringsselskapene viser at de fem ulykkesårsakene på topp er rygging (20,1 prosent), eneulykker (16,9 prosent), påkjørsler bakfra (16,5 prosent), påkjørt parkert kjøretøy (13,3 prosent) og kryssende kjøreretninger i kryss (11,0 prosent).

Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Video: Obs obs! Se deg for før du rygger!