Vil kurere rekkevidde-angsten til elbil-eiere

Neste år skal det bygges 77 nye hurtigladere for elbiler langs norske landeveier. Sjekk hvilke strekninger som får de nye ladestasjonene! 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I høst lyste Enova ut første runde med bygging av hurtigladere langs nasjonale transportkorridorer i Norge.

– Vi skal kurere rekkevidde-angsten, lover markedsdirektør i Enova, Audhild Kvam, til TV 2.

Nå er det klart at ladeoperatøren Fortum har fått tilsagnet. De skal bygge 77 nye hurtigladere i Sør-Norge. 

– Det vil komme minimum to lademuligheter per femte mil. De 77 nye hurtigladerne blir fordelt på 44 ulike steder, sier Kvam. 

De nye laderne skal være på plass innen 1. november neste år. 

– Det vil gi elbilistene større frihet. Nå slipper de å være redde for å gå tom for batteri på landeveien, sier hun.

Minst to ladere per stasjon

Enova bidrar med 10,5 millioner kroner i investeringstøtte. 

– Å elektrifisere transportsektoren er et viktig grep på veien mot lavutslippsamfunnet. Skal vi få ned klimagassutslippene, så må vi få flere til å velge elbil, sier Kvam. 

VIL KURERE ANGSTEN: Enovas markedsdirektør, Audhild Kvam.
VIL KURERE ANGSTEN: Enovas markedsdirektør, Audhild Kvam.

Disse strekningene som får nye ladepunkter: 

  • E18 Oslo - Grenland - Kristiansand: 12 nye hurtigladere
  • E39 Kristiansand - Stavanger: 9 nye hurtigladere
  • E16 Sandvika - Bergen: 20 nye hurtigladere
  • RV7 Hønefoss - Gol og RV52 Gol - Borlaug: 6 nye hurtigladere
  • E6 Oslo - Trondheim: 14 nye hurtigladere
  • RV3 Kolomoen - Ulsberg: 16 nye hurtigladere

Nøyaktig plassering av alle laderne vil være klar innen 1. mai. 

Kjørte Oslo -Trondheim: – Kokte i hodet

OVER DOVRE: Håvard Buhaug fra Trondheim kjørte Oslo - Trondheim i sin Nissan Leaf.
OVER DOVRE: Håvard Buhaug fra Trondheim kjørte Oslo - Trondheim i sin Nissan Leaf.

Håvard Buhaug fra Trondheim er en av få elbilister som har kjørt fra Oslo til Trondheim med en Nissan Leaf. De små elbilene går tom for batteri etter cirka ti mil, og da er det viktig med mange nok tilgjengelige hurtigladere som ikke har et komplisert betalingssystem. 

– Nå er det helt på grensa. Jeg ville ikke lagt ut på reise uten å være veldig godt forberedt. Spesielt over Dovre kjente jeg at det kokte litt i hodet. Det er ikke rart man får rekkevidde-angst på slike turer, sier Buhaug. 

Krever ikke abonnement

De nye hurtigladerne vil passe alle typer elbiler, og elbilistene vil kunne benytte ladestasjonene uten å ha abonnement. 

– Nå er det for mange ulike betalingssystemer. Noen krever abonnement, andre betaler man via en mobilapp. Det blir for komplisert, og stjeler tid, sier Buhaug. 

Markedsdirektør Kvam sier at løsningen skal være enkel og lett tilgjengelig. 

– Hvis vil vil at nordmenn skal velge elbil framfor bensinbil, da må vi ha et system folk synes er enkelt å bruke, sier hun. 

Neste år lyser Enova ut andre runde med bygging, denne gangen i Nord-Norge. 

– Målet er at det skal gå an å kjøre elektrisk fra Oslo til Kirkenes, sier Kvam. 

Tror flere vil ta turen

Det blir tatt godt imot av elbilist Håvard Buhaug. 

– Blir det flere ladere kommer helt sikkert flere som tør å ta elbil på langturer. Og det er jo veldig bra, sier han.