En av verdens beste SUV-er har blitt helt ny

LISBOA (Broom TV 2): Vi har testet prisgunstig nykommer.

Lexus rendyrker komfort-satsingen sin ytterligere, samtidig som de har dratt til mye mer på designet til nye RX.
Lexus rendyrker komfort-satsingen sin ytterligere, samtidig som de har dratt til mye mer på designet til nye RX.

SUV-en RX har vært en suksess for Lexus, også i Norge. Den har solgt jevnt og trutt i tre generasjoner, og markert seg som en litt alternativ bil til storselgerne i klassen, biler som BMW X5 og Mercedes M-klasse (nå GLE).

Nå er en helt ny RX her. Vi har vært en snartur til Portugal for å teste den, i forkant av den norske lanseringen.

Lexus er tro mot mye av oppskriften fra de to siste RX-generasjonene. Her hjemme handler det fortsatt utelukkende om hybrid-drivlinje. Komfort og kvalitetsfølelse skal fortsatt være i toppklasse. Men i tillegg har de nå dratt på mye mer designmessig. Her føyer RX seg inn i rekken av mer sporty og dristig design fra japanerne. Slik sett skal RX skille seg ut i trafikken når de første eksemplarene ruller ut på nyåret. 

Testbilen heter RX 450h. Det betyr bensinmotor og to elektromotorer. Førstnevnte er på 3,5 liter, samlet systemeffekt er på solide 313 hestekrefter. Utstyrsgraden Comfort starter på gunstige 725.000 kroner, øverst på prisskalaen troner utgaven som heter F Sport S. Den startet på 909.100 kroner. Her er det også verdt å merke seg at Lexus generelt tilbyr mer utstyr standard enn særlig de tyske konkurrentene gjør.

Første generasjon RX: Nå har den blitt billig!

Hvordan er den å kjøre?

Her handler det i stor grad om ett ord: Komfort! Nye RX er en særdeles komfortabel bil. Det starter med et understell som effektivt sluker alt av humper og ujevnheter, støydemping som er helt i toppklasse – samtidig som kjøreegenskapene er presise. I likhet med de fleste konkurrentene, tilbyr også Lexus muligheten for å sette bilen i ulike kjøreprogram.

Her er det både Eco, Normal, Sport og Sport + (på F Sport). Etter å ha forsøkt alle, ender vi fort i Normal. Forskjellene er ikke veldig store og som sagt: Her er det først og fremst komfort det handler om.

Førermiljøet er ganske særpreget. Selve dashborddesignet skiller seg litt ut fra konkurrentene. Svært gode seter og praktiske oppbevaringsrom trekker opp.

Mange var skeptisk, men Lexus har blitt en stor suksess

Hvordan er plassen?

RX har vokst hele 12 centimeter fra forrige generasjon, opp til 4,89 meter. Den er fortsatt ikke blant de aller største i klassen, men plassen er god.

Baksetet er rommelig og har flere smarte løsninger. Det kan skyves i lengderetningen (to-delt) og ryggvinkelen kan justeres, også elektrisk, hvis du tar deg råd til det. Her sitter to voksne svært godt over lange avstander.

Bagasjeplassen har ikke vært en av RXs store styrker tidligere. Den hybride drivlinjen spiser nødvendigvis noe plass, men også dette har blitt bedre. Nå tar bagasjerommet unna 539 liter. Feller du ned baksetet, øker dette til 1612 liter. Vi snakker ikke størst i klassen, men dette bør holde for de aller fleste familier. 

Her får du luksus-SUV til lavpris

Går den bra?

Noe av det som kjennetegner hybridbilene er at kreftene kommer kjapt. Her jobber bensinmotoren og de to elmotorene sammen. Kraftoverskuddet er solid. 0-100 km/t går unna på 7,7 sekunder. Den kanskje mer interessante aksellerasjonen fra 80 til 120 km/t, er oppgitt til 5,8 sekunder. Her er det mye krefter tilgjengelig til for eksempel forbikjøringer.

Den trinnløse girkassen trives ikke med bånn gass. Da blir det mye støy, og ikke så mye action. Men dette er mest av alt en tilvenning. Når du har blitt kjent med bilen, er det ikke noe problem. Og igjen: Dette er en typisk comfort-cruiser. Du kjøper ikke RX hvis du er typen som elsker lyskryss-dueller og liker å kjøre fortest mulig i svingene.

Snittforbruket er på 0.52 liter/mil. Det er imponerende for en så stor og motorsterk bil. Lexus har klart å presse Co2-utslippet ned i 120 gram/km. Også det er meget bra.

Der en rekke bilmerker nå satser tungt på ladbare hybrider, holder Lexus seg fortsatt til "vanlig" hybrid. I Norge betyr det noe mer avgift. Det er nok også endel kunder som kan tenke seg muligheten til å kjøre på strøm over kortere avstander. 

SUV-julegaven for de virkelig kresne

Finest utenpå eller inni?

Lexus bygde seg opp gjennom forsiktige design, der fokuset helt tydelig var på å ikke skremme bort noen potensielle kunder. Men samtidig var det nok ikke veldig mange som valgte bilene deres på grunn av designet.

Det er det slutt på. Nå skal Lexus våge å skille seg ut fra mengden. Det er også RX et godt eksempel på. Særlig fronten er både sporty og tøff. Fra siden skiller den seg ut med en meget spesiell C-stolpe. Også hekken er ganske særpreget, med fallende taklinje som viser at Lexus legger mer vekt på design enn mest mulig plass.

I sum er det mange detaljer, mange stoppunkter. Men likevel føles det ikke overlesset. Her har Lexus lyktes med å lage en bil som virkelig skiller seg ut.

Også innvendig er det et godt stykke unna særlig de tyske konkurrentene.  Midtkonsollen er særpreget i utformingen, litt mye hardplast her og der er det eneste som trekker ned. En diger infotainmentskjerm (12'3) er plassert oppå midtkonsollen, herfra styrer du det meste. Ellers er materialvalget av høy klasse, alt du tar og kjenner på føles solid og ordentlig. 

Nykommer kan gi skikkelig gjennombrudd i Norge

... og hva er konklusjonen?

Nye RX er en interessant bil. Etter 26 år med mye suksess, er det lett å merke at Lexus har selvtilliten i orden. Her gjenspeiler det seg i et design som tør å skille seg ut, samtidig som resten av bilen også er litt alternativ i forhold til mange av konkurrentene. Det gjelder særlig det utvendige, men også interiøret. Og det gjelder fokuset på å gi luksusfaktor, både gjennom komfort, kjøreegenskaper og støydemping.

I tillegg er kvaliteten bortimot legendarisk. Det kan være et viktig poeng i en bilklasse som dette, der både servicekostnader og timepriser på verkstedet fort blir solide.

Prisen er også det vi trygt kan kalle konkurransedyktig. Comfort starter altså på 725.000 kroner, du må opp til 771.400 for å få den mer attraktive Executive-utgaven. Da kan den faktisk klare å stjele kunder som tradisjonelt har kjøpt bil i klassen under. Det er også verdt å merke seg at bilene er godt utstyrt i utgangspunktet, selv om også en Lexus har godt av litt ekstrautstyr.

Lexus har valgt å rendyrke det komfortable. I det ligger også at de har valgt bort noen ting. RX handler for eksempel ikke om de mest sporty kjøreegenskapene. Dette er ikke en konkurrent til BMW X5 eller Porsche Cayenne, på det området. Og det synes vi egentlig også er helt greit. I stedet byr RX på en luksusfaktor som ikke så mange av konkurrentene kan måle seg med. Og den gjør det altså til en pris som ligger et godt stykke under mange av dem. I sum gjør det at denne RX-generasjonen virkelig har forutsetninger for å slå fra seg overfor konkurrentene.

Kvalitet: Er den verdens beste brukt-SUV?

LES OGSÅ: Dette er storebroren vi ikke får kjøpe