SMUGLERUBÅT: Ubåten ville trolig gått mot USA eller Europa i løpet av ti dager med en stor kokainlast om bord, ifølge politiet. FOTO: WALRIMAR SANTOS / HANDOUT / NTB SCANPIX
SMUGLERUBÅT: Ubåten ville trolig gått mot USA eller Europa i løpet av ti dager med en stor kokainlast om bord, ifølge politiet. FOTO: WALRIMAR SANTOS / HANDOUT / NTB SCANPIX

Politiet stanset kokainsmuglernes hjemmesnekrede smugler-ubåt 

Ubåten var stor nok til å romme 30 tonn last og 30 personer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Egenproduserte ubåter er relativt populære blant narkotikasmuglere fordi de er mye vanskeligere å oppdage enn vanlige overflatefartøyer. Farkosten som brasiliansk politi beslagla forleden, var praktisk talt klar til avreise da den ble oppdaget i Guajará-Mirim-elven på Brasils Atlanterhavskyst.

Ubåten er 56 fot lang (17 meter) og 9,8 fot bred (tre meter) og var dermed stor nok til å ta om bord en last på 30 tonn og 30 mann. Det melder nyhetsbyrået EFE ifølge Latino Fox News.

Ifølge politiet skulle ubåten i løpet av ti dager seile mot USA eller Europa med en kokainlast fra Colombia. Politiet fikk stanset ferden etter at de mottok flere anonyme tips om den mistenkelige farkosten i elven.

Hjemmelagd ubåt

Samtidig ble en annen smuglerubåt stanset i Stillehavet, på vei fra Sør-Amerika til Nord-Amerika. Den colombianske marinen opplyser fredag at deres fartøyer hadde fulgt etter ubåten i fire dager før de slo til. Trolig var ubåten på vei til USA. Tre besetningsmedlemmer ble arrestert, melder Deutsche Welle.

Båter av denne typen omtales som «semi-submersible», altså delvis nedsenkbare. Siden tidlig på 1990-tallet har myndighetene tatt rundt 100 slike hjemmelagde båter som har blitt brukt til kokainsmugling.

Narkotikaen produseres i Andes-fjellene og fraktes sjøveien til Latin-Amerika og Mexico før det fraktes videre til den endelige destinasjonen: neser i USA.

Fikk problemer

Peru og Colombia er verdens største produsenter av kokain. Men akkurat denne lasten på tre tonn nådde aldri fram. På sin ferd ble båten holdt under oppsikt både av den colombianske marinen og av amerikanske overvåkingsfly.

320 kilometer utenfor øygruppen Galapagos fikk båten mekaniske problemer, og båt og mannskap ble tatt i arrest.