Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du husker kanskje eventyret om den stygge andungen? Danske H.C. Andersen skrev om fuglen som ble mobbet og trakassert fordi den var så stygg. Men uten å vite det var fuglen i virkeligheten en nydelig svane, noe den finner ut til slutt i eventyret.

Hva har så dette med saken å gjøre, tenker du kanskje? Vel, du husker kanskje Ssangyong Rodius? Tenk deg så at Rodius ved et trylleslag kunne ha blitt vakker, innbydende, elegant og stilig. En umulig tanke, sier du? Nei, ikke når man kjøper hjelp fra trollmenn.

Uovertruffen merittliste

Trollmennene det handler om er designhuset Pininfarina. Deres merittliste er uovertruffen, med en fantastisk bunke biler fra Ferrari, Alfa Romeo, Lancia, Maserati, Fiat og Peugeot, for å nevne noen av merkene som har fått mange utrolige design fra Pininfarina.

Pininfarina tegnet den første kileformete Ferrari i 1969, med det utrolige konseptet 512S Berlinetta Speciale, bygd på restene av et krasjet 312P racerbil-chassis.
Pininfarina tegnet den første kileformete Ferrari i 1969, med det utrolige konseptet 512S Berlinetta Speciale, bygd på restene av et krasjet 312P racerbil-chassis.

Designhuset er også kjent for mange fantastiske konseptbiler, og har ofte tegnet enkeltstående luksusmodeller som f.eks Rolls-Royce Camargue, Cadillac Allante og Volvo C70.

Dette er luksusbilen i sin klasse

Kjøper fra uventet hold

Men det er tungt å være designhus i våre dager, noe Bertone fikk erfare da de til slutt gikk konkurs. Giugiaros Italdesign overlevde kun ved å la seg kjøpe av VW i 2010, og nå har Pininfarina gått den samme veien. Men kjøperen er ingen europeisk bilgigant. Tvert imot, vi snakker om indiske Mahindra.

Mange bilentusiaster har nok fått med seg at Indiske Tata tidligere har kjøpt både Jaguar og Land Rover, men hvem er så Mahindra? 

Ssangyong har mange ulike modeller på programmet, blant annet den luksuriøse Chairman.
Ssangyong har mange ulike modeller på programmet, blant annet den luksuriøse Chairman.

Hvem er Mahindra?

Mahindra er et gigantisk multinasjonalt konglomerat som opererer i over 100 land rundt om på kloden, og som eier alle mulige slags selskaper innenfor områder som finans, forsikring, romfart, eiendom, forsvar, helse og gårdsdrift.

Pluss bil, i form av ulike Mahindra-biler, samt selskapet Ssangyong Motors (noen husker kanskje at Mahindra også var med i budrunden om Saab for et par år siden).

Neste år skal denne bilen komme tilbake

Oppkjøpet skjer i felleskap mellom bilprodusenten Mahindra & Mahindra, samt IT-selskapet Tech Mahindra, begge med i den gigantiske Mahindra gruppen, som er lokalisert i Mumbai, India, og som anslås å være verdt over 140 milliarder kroner.

Mahindra produserer endel biler, som definitivt kunne trengt et lite løft designmessig...
Mahindra produserer endel biler, som definitivt kunne trengt et lite løft designmessig...

Kjøpet dreier seg om 76,06 prosent av aksjene fra nåværende aksjeeier Pincar for 25,3 millioner Euro, eller sånn cirka 240 millioner kroner. Selskapet har også forpliktet seg til å investere 190 millioner kroner, samt tilby en miliard-garanti til kreditorene.

I rekken av motorbaserte innkjøp

Pininfarina har slitt tungt de siste årene, og hadde per september i år en gjeld på rundt 450 millioner kroner. Kjøpet går inn i rekken av motorbaserte innkjøp de siste årene for Mahindra. De kjøpte Sssangyong i 2010, og fikk aksjemajoriteten i scooter-businessen til Peugeot i fjor.

Så gjenstår det å se om Pininfarina kan lage en vakker svane ut av Ssangyong, og om dette vil føre til klingende mynt i kassen på lang sikt. 

Alfa Romeo 33 Roadster fra 1968, var et av mange heftige Pininfarina-konsept fra denne epoken.
Alfa Romeo 33 Roadster fra 1968, var et av mange heftige Pininfarina-konsept fra denne epoken.

Så billig kan du få elbil