– Det hører heldigvis til unntakene at vi kommer over noe sånt som dette. Hengeren på vogntoget manglet to hjul. Føreren hadde bare bundet fast akslingen med jekkestropp. Og slik var han på vei med last, fra Oslo til Gjøvik, forteller Jostein Ruud.

Han er inspektør ved Utekontrollgruppe Oppland, i Statens vegvesen. Vogntoget ble stoppet i en av deres rutinekontroller denne uken, på Varpet kontrollstasjon på riksvei 4.

Så ikke faren selv

– Ifølge sjåføren hadde et hjullager gått i stykker. Planen skulle være å få utbedret dette på Gjøvik, men så langt kom han altså ikke. For oss er det hårreisende å oppleve noe slikt. Denne ekvipasjen utgjorde stor fare for seg selv, og andre på veien, sier Ruud.

Han forteller også at sjåføren selv ikke så faren med å kjøre rundt på denne måten:

– Nei, han gjorde ikke det, og det gjør naturligvis ikke saken bedre. Hvis vedkommende hadde blitt tvunget til å gjøre en unnamanøver, er det sannelig ikke godt å si hva som kunne skjedd. Det hører også med til historien at selve jekkestroppen hadde sett sine beste dager. Det var også luft i selve luftfjæringen. Hvis jekkestroppen hadde sviktet, frykter jeg at akslingen ville gått rett i bakken, sier Ruud.

Se hva Vegvesenet stoppet på Svinesund

Varslet politiet

Statens vegvesens kontrollører konkluderte raskt med at dette var så alvorlig at politiet måtte varsles. De kom raskt til kontrollstasjonen og sjåføren fikk beslaglagt førerkortet på stedet.

Hengeren fikk også bruksforbud og sjåføren vil bli anmeldt. Vogntoget var for øvrig norskregistrert og sjåføren omtales som erfaren i jobben. 

Slik forsøkte vogntog-sjåførene å lure seg inn i Norge

Vogntoget ble stoppet i en rutinekontroll og fikk ikke kjøre videre etter at kontrollørene fikk dette synet. Foto: Statens vegvesen.
Vogntoget ble stoppet i en rutinekontroll og fikk ikke kjøre videre etter at kontrollørene fikk dette synet. Foto: Statens vegvesen.

Sett denne? Trekker løs 40-tonns vogntog – med pappas stasjonsvogn!