Fisker frem skolelyst med vill fangst på havet 

Melissa Page Aase (15) sier dagene til sjøs motiverer henne til å fullføre 10. klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Nå skal vi ut og så tror jeg vi skal dra garn eller teiner, forklarer Melissa mens Lørdagsmagasinet får være med i åpen småbåt utenfor Sotra når et titalls unge fra 8 til 15 år får alternativ praktisk undervisning. Dramatisk, også, viser det seg, når de ferske fiskerne drar både storkjeftet breiflabb og angripende steinbit over ripen nesten samtidig.

Bedre karakterer  

Etter at 15-åringen ble med i Jeger- og fiskerforbundets TAM-prosjekt har Melissas fravær gått ned og karakterene opp.

– Jeg sliter veldig masse med å konsentrere meg. Jeg trives best med praktisk arbeid, forklarer Melissa som sier midtukedagen på sjøen gjør det overkommelig å følge ordinær undervisning de øvrige skoledagene.

– Jeg trives veldig godt nå, understreker hun.

Takknemlig for tillit

Tillit, ansvar og mestring har gitt bokstaver til TAM-prosjektet som i regi av Norges Jeger- og fiskerforbund, avdeling Hordaland høster ros og anerkjennelse. Denne uken fikk de også milliontilskudd fra Gjensidigestiftelsen.

– Jeg får nesten tårer i øynene, sier initiativtaker Kenneth Bruvik (48) som fikk ideen for 18 år siden.

Rektor Johnny Eide ved Tranevågen ungdomsskole på Sotra betaler gjerne 900 kroner uken for at samfunnet skal spare millioner ved at selv skoletrøtt ungdom fullfører utdannelsen slik at de kan få jobb senere. 

Økende problem med skolevegring

– Et alternativ som vi merker de siste årene mer og mer, er dette med skolevegring. For eksempel at man gir blaffen i gå på skolen, man orker ikke gå på skolen, man blir liggende hjemme og spille data istedenfor. Hvis vi kan få elevene på skolen, eller disse ungdommene på skolen, så har vi en gevinst bare i det, for da har vi en kontakt med dem, sier rektoren engasjert.

Istedenfor at de faller utenfor skole og samfunn lærer de mestring og får sosial kompetanse gjennom praktiske oppgaver. Som da to rovfisk glefset etter barna i båten.

– Den her tror jeg vi skal være litt forsiktige med. Nå må du vente litt. Den skal ikke bite noen. En ting av gangen her, instruerer Bruvik og medgir:

– Jeg blir av og til litt nervøs når vi får sånne litt farlige dyr.

Stolt øyeblikk

For Melissa var fangsten og senere fileteringen en eneste stor opptur.

– Jeg har aldri sett noe sånt før. Jeg er ganske stolt, faktisk. Det var veldig gøy! Utbryter tiendeklassingen.

– Bra jobbet! roser skipperen.