Etter flere år preget av stillhet og pessimisme, kan det igjen bli stor aktivitet på Saab-fabrikken i Trollhättan. Foto: Scanpix.
Etter flere år preget av stillhet og pessimisme, kan det igjen bli stor aktivitet på Saab-fabrikken i Trollhättan. Foto: Scanpix.

Snakker om julegave – fikk bestilling på 150.000 biler!

Nå blir det full fart igjen på fabrikken. 

Denne uken er det fire år siden Saab gikk konkurs. Det skjedde etter noen svært turbulente år. Eierselskapet GM kastet kortene, og ga Saab til nederlandske Spyker. Det ble starten på en periode der Saab gikk gjennom den ene krisen etter den andre.

Julen 2011 var tung for de Saab-ansatte og hele lokalsamfunnet Trollhättan. Siden har det nye eierselskapet NEVS hatt en tøff jobb med å forsøke å stable Saab på beina igjen. 

Stor opptur

Lenge så det mørkt ut. NEVS manglet nødvendig kapital for å få i gang bilproduksjonen igjen, og flere mulige samarbeidsprosjekter rant ut i sanden. I mens sto fabrikken mørk og stille, mens bare et fåtall ansatte var igjen på jobb.

Dermed er nok oppturen desto stor nå, når NEVS akkurat har gått ut med store og gledelige nyheter. Det handler om en samarbeidsavtale med et kinesisk selskap på en verdi av rundt 100 milliarder svenske kroner. I første omgang handler det om å produsere 150.000 eksemplarer av bilen vi kjenner som Saab 9-3 Electric. Disse skal leveres innen 2020.

Ny elbil – men hvem skal selge den?

Store på miljøbiler

Dette er altså elbil-versjonen av Saab 9-3, en bilmodell som først debuterte tilbake i 2002.

Samarbeidspartneren til NEVS heter Panda New Energy Ltd. De driver blant annet med leasing av såkalte miljøbiler og skal ha en rekke store kunder i Kina. De har heller ikke tenkt å nøye seg med det. Ambisjonen for selskapet er å bli verdensledende på leasing av miljøbiler.

Det kinesiske nybilmarkedet er enormt. I år kommer salget til å ende på over 20 millioner personbiler. Da er 150.000 biler nesten som en dråpe i havet å regne.

Kanskje er en av disse din nye bil?

Får ikke kalle bilene Saab

Ifølge svenske medier, ligger det i avtalen at NEVS skal produsere karosserier ved fabrikken i Trollhättan. Så skal disse skipes til Kina, for montering av batterier| og drivlinje.

Det er også ventet at bilen vil få en facelift, i forhold til slik 9-3 så ut da de siste eksemplarene rullet ut fra fabrikken i Trollhättan.

Et stort usikkerhetsmoment er fortsatt om NEVS vil få lov til å kalle bilene Saab. Rettighetene til merkevaren Saab eies av forsvars- og flyteknikk-konsernet Saab AB. NEVS fikk bruke det i starten av sitt eierskap. Men Saab AB hadde sikret seg en rekke klausuler som gjorde at de kunne dra dette tilbake da NEVS kom opp i økonomiske problemer. Og det gjorde de, dermed er NEVS helt avhengig av goodwill fra Saab AB hvis vi skal få se Saab-logoen på nybiler igjen. 

Krisen forverres: Nå får de ikke kalle bilene Saab

Så langt er det bare laget en liten håndfull eksemplarer av den elektriske Saab 9-3. Men snart blir det en kraftig endring på det!
Så langt er det bare laget en liten håndfull eksemplarer av den elektriske Saab 9-3. Men snart blir det en kraftig endring på det!

LES MER: En har stor suksess, den andre kjemper for å overleve