Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Håper du kan svare på dette. Jeg har nylig kjøpt en 1987-modell Hilux med 2.4 -liter sugediesel som har gått 440.000 km. Den har høy- og lavgir-serie, det sitter 33" mud-hjul på, og ramma er bra. Det jeg lurer på er om du har noen positive eller negative erfaringer med disse bilene? Så hadde jeg vært evig takknemlig for det.

Har hørt at de ruster en god del og at man bør passe på å bruke tectyl til riktige tider. Planen er å bruke den som bruksbil framover. Takker for svar Benny! Ha en riktig god jul!

Benny svarer: 

Heisann! Toyota Hilux er en bil som tåler alt – og litt til... Det er knapt mulig å få tatt livet av den. Slik sett har du neppe gjort noe dumt kjøp.

Jeg kan dessverre ikke skryte på meg personlig erfaring med disse, men kjenner så klart til modellen, bilnisse som jeg er.

Husker du / har du sett den legendariske Top Gear-episoden hvor de etter beste evne prøver å få "tatt livet" av nettopp en Hilux? Ref. bildet i toppen av saken. 

Det viste seg å ikke være så lett... Jeg tror det også var omtent samme årsmodell som den du har kjøpt.

Men det er jo et men her. Vi snakker om en snart 30 år gammel bil med bortimot en halv million kilometer på telleverket. Så man kan jo ikke bli overrasket om noe skjer – tross alt.

Rust er det som er den store stygge ulven her. Særlig lastplanet er utsatt, men også forskjermer og dører – samt selve ramma bør sjekkes.

En seig djev...

Toyota Hilux fra 1987. Mer enn 16 millioner eksemplarer har blitt solgt, så vi kan vel kalle Hilux et ikon?
Toyota Hilux fra 1987. Mer enn 16 millioner eksemplarer har blitt solgt, så vi kan vel kalle Hilux et ikon?

Motoren er ikke akkurat noe racer, men en seig djevel som bare går og går. Blir den tungstartet, er det som regel en eller flere glødeplugger som har gitt seg.

Bladfjærene bak bør også sjekkes litt nøye. Det samme bør hjelpesnekkeforingene spesielt, og forstillingen generelt. Det samme med bremser og hjuloppheng.

Clutchen kan også være et svakt punkt om bilen har blitt brukt offroad. Bilene er enkle på både godt og vondt. På godt for at de er enkle å skru på. På vondt fordi den enkle – men altså svært solide konstruksjonen – ikke akkurat bidrar til kjøreegenskaper og komfort i BMW-klasse. For å si det pent.

Jeg håper også at de store hjulene på din bil er godkjent og ført inn i vognkortet, slik at du unngår problemer på neste EU-kontroll.

Toyota Hilux har vært Norges mest solgte pickup i en liten mannsalder og er også svært etterspurt på bruktmarkedet. Det gjør at prisene holder seg nesten skummelt godt.

Er bilen i grei stand og du klarer å leve med – eventuelt å se sjarmen med – den noe begrensede komforten, så skulle det ikke være noe i veien for at denne kan fungere som bruksbil en stund til. Moden alder til tross.

De litt eldre begynner jo nesten å få legende-status. Fine biler begynner å koste store penger og mange legger ned mye tid og arbeid i å pusse dem opp også.

Til neste år kommer forresten en ny utgave av denne sliteren fra Toyota - les mer om den her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under

Eldre bruktbil? Dette er de aller beste