Stig-Tore (60) og Bente (57) trodde de hadde gjort et røverkjøp

Paret fikk ved en tilfeldighet vite at bruktbilen de kjøpte hadde vært så skadet at den ble kondemnert. De fikk hevet kjøpet, men den samme bilen har blitt solgt igjen og igjen.  
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– En bil som hadde gått 23.000 km høres forlokkende ut, men vi hadde fått et vrak som var bygd opp igjen, forteller Bente Wallander.

TV 2 hjelper deg har i et halvt år fulgt bilens videre ferd hos nye kjøpere. Samtidig har Bente Wallander (57) og Stig-Tore Lunde (60) etterlyst et offentlig skaderegister der forbrukere selv kan sjekke om bilen har vært sterkt skadet eller kondemnert før de kjøper den. Heldigvis kan vi avsløre at denne artikkelen inneholder gode nyheter.

Ble forbannet

Historien starter i mars 2015 da Bente Wallander og Stig-Tore Lunde fra Sandefjord kjørte til Åmli i Aust-Agder for å kjøpe en Peugeot 2012-modell som de hadde funnet på finn.no. Men forhandleren fortalte ikke at bilen året før hadde krasjet i en midtrabatt i 110 km/t i Sverige, og at skadene var så store at forsikringsselskapet Tryg valgte å kondemnere den. Det betyr at Tryg heller utbetalte en erstatning på 300.000 kroner istedenfor å reparere den.

Bilder fra ulykken. Skadene på bilen var så store at forsikringsselskapet valgte å kondemnere den. FOTO: PRIVAT / TV 2
Bilder fra ulykken. Skadene på bilen var så store at forsikringsselskapet valgte å kondemnere den. FOTO: PRIVAT / TV 2

Etter ulykken ble vraket solgt på Markedsplassen, en nettportal som driftes av forsikringsbransjens hovedorganisasjon Finans Norge. Rundt 1000 godkjente verksteder har tilgang til Markedsplassen.

9000 gjenoppbygde biler i Norge

Det var Åmli Bilverksted i Aust-Agder som kjøpte Peugeoten for 36.000 kr før de gjenoppbygde den og solgte den videre til en forhandler, som igjen solgte den til Bente og Stig-Tore.

I dag kjører rundt 9000 gjenoppbygde biler på norske veier. Det er verken uvanlig eller ulovlig å reparere og selge kondemnerte biler, men selgeren plikter å informere kundene om både skadene og kondemnasjonen. Hvis ikke har kunden ofte rett på å heve kjøpet.

Ble varslet om kondemnasjonen

Bente og Stig-Tore hadde flaks i uflaksen. Etter noen få uker måtte bilen taues til et Peugeot-verksted i Sandefjord på grunn av startproblemer. Ettersom alle Peugeot-verksteder registrerer skader på et internt datasystem kunne verkstedet i Sandefjord se at bilen var registrert som kondemnert på et annet Peugeot-verksted. De varslet da Bente og Stig-Tore.

– Vi ble sjokkert, forteller Stig-Tore, som hadde stolt på kontrakten der det kun stod at bilen hadde hatt en skade i front.

NAF kritisk til gjenoppbyggingen

TV 2 hjelper deg tar bilen med til NAF Tønsberg for en sjekk. I løpet av bare én time påpeker senterleder Atle Nøstvik 20 feil og mangler.

– Det var mye mer enn vi trodde. Det er til å bli matt av, sier Bente Wallander.

Ifølge Atle Nøstvik er det mye slurv. Han kan blant annet konstatere at bilen har rustskader på grunn av sprukken lakk og manglende rustbehandling i sveiseskjøter, at flere plastdeksler under bilen mangler eller er skadet, at det mangler flere bolter og at låskassen til døren på sjåførsiden er løs. I tillegg finner Nøstvik bulker i vognbunnen og løse ledninger.

Kjøpet bør heves

– Når man avdekker såpass mange ting uten å demontere bilen blir man urolig for alt man ikke ser. Har de sveiset slik fabrikken krever at det skal gjøres? spør Nøstvik retorisk. Han er ikke i tvil om at Bente og Stig-Tore bør få hevet kjøpet.

Heldigvis fikk Bente og Stig-Tore hevet kjøpet, men etter kort tid selges bilen igjen, denne gangen av Åmli Bilverksted som reparerte den etter kollisjonen. I annonsen står det at bilen har hatt skade, men det står også at den leveres fri for mangler i henhold til tilstandsrapport. Vi kontakter de nye eierne. De vil være anonyme, men sier til oss at de ikke fikk vite at bilen hadde vært kondemnert. Når de får se bildene etter ulykken mener de også at de fikk for lite informasjon om skadene. Åmli Bilverksted velger da å kjøpe bilen tilbake for 178.000 kr.

Bare noen dager senere annonseres bilen igjen for 194.000 kr på finn.no

«Bilen leveres uten mangler»

I september sporer vi den til Nina Mushom i Finsland ved Kristiansand. Nina kjøpte bilen av en bilforhandler, men Åmli Bilverksted står som selger på kontrakten og er juridisk ansvarlig.

HEVET KJØPET: Nina Musholm kjøpte senere bilen - uviten om at den hadde vært kondemnert. FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2
HEVET KJØPET: Nina Musholm kjøpte senere bilen - uviten om at den hadde vært kondemnert. FOTO: TV 2 HJELPER DEG / TV 2

Heller ikke Nina fikk vite at bilen hadde vært kondemnert. Hun fikk tilbud om å kontakte verkstedet for mer informasjon om skadene, men sier hun opplevde at selgeren beskrev skadene som små. Nina sier også at han var pågående og at ting skjedde fort. Nina får full støtte hos NAF.

– Denne typen saker er det vi kaller en gjengangersak sammen med kilometerjuks. Vi i NAF Advokat bistår mange kunder hvert år der selger ikke har gitt tilstrekkelig informasjon eller feil informasjon, sier advokat Vigdis Svennungsen.

Åmli Bilverksted avviser kritikken fra NAF og påpeker at Nina fikk løfte om NAF-test og utbedring av eventuelle mangler nedfelt i kontrakten. De mener også at det er feil å bruke ordet kondemnert om denne bilen, selv om det i Trygs takstrapport etter ulykken står «kondemnasjon». Også NAF, Norges Bilbransjeforbund og Statens Vegvesen er enige om at bilen er kondemnert og at selger skulle informert om dette.

Norge får endelig et skaderegister

Både NAF og Norges Bilbransjeforbund har i flere år ønsket seg et offentlig skaderegister. Men selv om Finans Norge samler all skadeinformasjon fra forsikringsselskapene har de ikke vært villige til å offentliggjøre den. Etter at TV 2 hjelper deg begynte å jobbe med saken tar det imidlertid bare et par uker før de velger å snu. Finans Norge går nå med på et offentlig skaderegister hvis Statens Vegvesen påtar seg jobben med å drifte det.

TV 2 hjelper deg har ventet på et svar fra Statens vegvesen i fire måneder. Like før jul får vi en meget gledelig nyhet fra avdelingsdirektør for tilsyn og kontroll, Jon Molnes.

– Dette er veldig positive nyheter og dette er noe Statens Vegvesen nå vil bidra til at det kan komme i orden. Dette handler om forbrukernes muligheter til å orientere seg om hvilken tilstand bilen har vært i, det har betydning for reparasjonsmarkedet og det vil ha konsekvenser for trafikksikkerheten. Så dette er utelukkende positivt, sier Molnes, som lover at registeret skal komme på plass allerede i løpet av 2016.

Nina får tilbake pengene

Historien endte også godt for Nina Mushom, som fikk levere bilen tilbake til Åmli Bilverksted.

– Jeg får tilbake alle pengene og er veldig glad, sier Nina.

Verkstedet sier at de gjør dette fordi de ønsker fornøyde kunder. Bilen er nå solgt for fjerde gang til en kunde som sier han fikk full informasjon om skadeomfanget.