En gang var dette noe av det kuleste du kunne ha på bilen

Og sjekk hva det koster nå!

Tidsriktig tilbehør, og her har det skjedd litt av hvert med prisene! Faksimile fra finn.no
Tidsriktig tilbehør, og her har det skjedd litt av hvert med prisene! Faksimile fra finn.no

Man er ikke – som undertegnede – gammel Volvo-råner fra Lillehammer uten å ha et sterkt og nært forhold til bakrute-sjalusi. Eller laksetrapp som det også ble kalt. Kjært barn har som kjent mange navn.

Selv om jeg har hatt flust med gamle Volvoer, føler jeg for å presisere at jeg aldri har hatt bakrute-sjalusi på noen av dem.

Men jeg kan med rødmende ører og nedslått blikk, vedgå at jeg på en Opel Manta B som jeg hadde en veldig kort periode, lot det hvitlakkerte (som resten av bilen) bakrutesjalusiet få sitte på - dog under sterk tvil... Det samme med de ettermonterte høye bremselysene på hattehylla.

Storhetstiden på 70- og 80-tallet

Jeg har fått med meg at disse spinkle greiene i tynn, hard og sprø plast har fått en ny vår. Som tidsriktig tilbehør på biler fra nettopp siste halvdel av 70-tallet og første halvdel av 80-tallet. Det var  da bakrute-sjausiene hadde sin storhetstid.

Ikke kostet de mye heller. Du fikk dem for rundt 300 kroner, om jeg ikke husker helt feil.
Jeg husker annonsene for disse som fortalte om de fortreffelige egenskapene i form av mindre smuss på bakruta og mindre sjenerende sol inn gjennom vinduet. Egentlig bare tull, naturligvis.

Grunnen til at de ble så populære, var at de ble oppfattet som tøffe, kombinert med overkommelig pris.Veldig mange har nok endt på søppelfyllinga siden den gang. 

Denne drømte mange om på 80-tallet

Volvo-sjausi til salgs

For meg både var - og er - det litt "harry". Om det samme er grunnen til at Johan Markus fra Aksdal utenfor Bergen velger å selge sitt bakutesjaulsi som passer til Volvo 140 og 240-serien, vites ikke.

Men har i alle fall lagt sitt eksemplar ut for salg på finn.no nå.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være langt fremskreden ekspert på disse plastikk-greiene som jeg egentlig ikke har så veldig sansen for. Men jeg trodde prisen på disse lå på rundt en tusenlapp,eller i verste fall to, inkludert fester og stag.

Det er godt mulig at jeg har sovet litt i timen her for Johan Markus forlanger 4.000 kroner for sitt. Om noen er villige til å gi det, gjenstår dog å se.

Uansett, det er verdt det noen er villige til å betale. Jeg for min del, står som du har skjønt over akkurat denne budrunden.

Biltilbehør: ”Hot” på 80-tallet - sjeldent i dag

Sjarmerende tilbehør

Men naturligvis er det et poeng å gjenskapen en bil slik den var, den gang da. Muligens sammen med vippetakluke, 1000-metere fra Hella, krommede felgringer (for de som ikke hadde råd til aluminiums-felger), hvite nakkeputetrekk og kanskje en Pioneer komponentstereo med både Dolby og autorevers, til kassettene.

En liten bekjennelse til, helt til slutt. Min Volvo 142 fra 1973 hadde hvitt, langflosset gulvteppe, grønne lys under dashbordet, hattehylle trukket i hvit skai med nedfelte Clarion-høyttalere og innvendig persienne i bakvinduet.

Jeg er med med andre ord ikke det spøtt bedre enn noen som helst annen...

Slik bør du i hvert fall ikke style bilen din...