Luksusfaktoren har blitt betydelig med årene, men grunnkonstruksjonen er og blir gammel. Denne bilen debuterte helt tilbake i 1978!
Luksusfaktoren har blitt betydelig med årene, men grunnkonstruksjonen er og blir gammel. Denne bilen debuterte helt tilbake i 1978!

Denne bilen har bare to nordmenn kjøpt ny i år

Nå kommer en eksklusiv spesialmodell.

Mercedes Geländwagen er på mange måter bilen som nekter å dø. Den ble lansert helt tilbake i 1978 og ingen trodde nok den gangen av den firkantede og temmelig primitive bilen skulle bli en favoritt blant 80-tallets nyrike japper.

Men det ble den — og siden har bilen holdt salget imponerende høyt oppe. Godt hjulpet av at Mercedes har oppgradert og finpusset den en rekke ganger.

Koster over fire millioner

Nylig var vi i Broom i Sverige og kjørte spesialutgaven G500 4x4²: Her har Mercedes gått løs på klassikeren og gjennomført en rekke modifiseringer, med følgende målsetning: Lage verdens mest kompetente, fabrikkbygde offroader!

Med prislapp et godt stykke over fire millioner kroner, er det ikke sikkert at vi noen gang får se den på norske skilter. Men noen kjøper faktisk fortsatt helt ny Geländewagen i Norge. Modellen som heter G 350 havner på rundt 1,8 millioner kroner.

Broom-Benny dro til Sverige for å kjøre en helt spesiell Geländewagen.
Broom-Benny dro til Sverige for å kjøre en helt spesiell Geländewagen.

Se hva kongefamilien i Abu Dhabi kjører!

Bemidlede entusiaster

– Vi har solgt to stykker i år, og sikter på to til neste år også. Kjøperne er typisk mannlige entusiaster med god økonomi, forteller Audun Hermansen som er vikarierende markedssjef personbil hos Mercedes-Benz Norge.

– Hva med G500 4x4². Er det åpnet for bestilling av denne i Norge?

– Ikke offisielt, siden det er en så spesiell bil. En ekstrem terreng-luksusbil som denne har så klart et begrenset nedslagsfelt. Vi har ingen salgsmål for Norge men vet at det finnes en håndfull bemidlede entusiaster der ute, som nok godt kunne tenke seg denne bilen, sier Hermansen.

Den er laget for langt røffere omgivelser enn dette, men mange av bilene ruller nok mest rundt i en eller annen storby.
Den er laget for langt røffere omgivelser enn dette, men mange av bilene ruller nok mest rundt i en eller annen storby.

Dette er julegaven til noen som har (nesten) alt

Snobber ned

De får i så fall en bil som imponerte oss stort da vi tok den med ut i krevende offroadløyper. Framkommeligheten er ekstrem, samtidig som bilen har store doser med luksus i interiøret. Bakkeklaringen er også voldsom, hele 40 centimeter, det gjør at den virkelig vil skille seg ut i trafikken.

Akkurat der er vi nok forresten inne på noe som er viktig for mange Geländewagen-kjøpere. De er ikke ute etter å skille seg ut eller snobbe med bilvalget sitt.

Kjøper du en bil som dette til nesten to millioner kroner, er det bare kjennerne som vil ha peiling på at du har brukt så mye penger på bil. De fleste andre vil nok bare se en firkantet og velkjent Mercedes, som like gjerne kunne kostet 250.000 kroner i bruktmarkedet. Og det er akkurat slik mange av eierne vil at det skal være.

Kult – eller bare harry? Døm selv!

Geländewagen har blitt en levende legende. I bruktmarkedet er det mye å velge mellom, tilfanget av nye biler er ikke like stort ...
Geländewagen har blitt en levende legende. I bruktmarkedet er det mye å velge mellom, tilfanget av nye biler er ikke like stort ...

Brabus Geländewagen: Her blir det ikke lett å stikke av