Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, i forhold til saken deres på verdens dårligste biler: Hvordan går man egentlig fram for å lage en slik kåring, blir det ikke nødvendig ganske subjektivt og preget av synsing? Jeg har selv hatt en bil som mange gir pepper, i mange år, en Volvo XC90, og jeg er meget godt fornøyd med den, har ikke opplevd noe særlig annet enn bremseklosser og service. Mvh Fredrik, Horten. 

Benny svarer: 

Hei Fredrik. Jeg har sett og lest mange kåringer av verdens dårligste bil opp gjennom årene. Noen med omfattende begrunnelser, andre har vært mer subjektive. Dette er jo som du sier ikke noen eksakt vitenskap. Det vil variere hva man legger vekt på, hva som er viktig eller mindre viktig – ja, også hva som egentlig er definisjonen på dårlig.

Heldigvis er det jo også slik at ingen biler er dårlige på alt. Til og med de verste møkkabilene har som regel noen gode sider. Dessuten har vi aspektet med at kvaliteten kan variere mye fra bil til bil. Uansett hvor strømlinjeformet og kvalitetssikret bilproduksjonen blir, dukker det likevel fra tid til annen opp mandagsbiler.

Vi skal heller ikke glemme at det finnes mange av det jeg kaller ”mandagseiere”. Enten de ikke kan behandle bilene sine skikkelig, eller de har en nesten sykelig trang til å lete etter feil. Jeg har vært borti noen sånne i mine år i bilbransjen!

Men en kåring jeg synes er både bra og konkret, ble gjort av forsikringsselskapet Warranty Direct noen år tilbake. De driver blant annet med å selge garanti på brukte biler, på den måten har de skaffet seg en omfattende base på hva som går feil på ulike bilmodeler.

Denne knadde de litt på, og kom opp med en bil som består av bare de verste delene, fra de dårligste bilene. Da ble dette resultatet:

Drømme-SUV for mange, slaktes i kvalitetsundersøkelse

Blir sviktet av noen deler

Hva består den av? Jo, vi kan jo starte med motoren. Den kommer fra BMW M5. Understell har Audi RS6 bidratt med. Girkassen kommer fra Jeep Grand Cherokee, mens Mercedes R-klasse står for elektronikken.

Bremsesystemet er hentet fra Fiat Multipla, mens Seat Alhambra har fått den tvilsomme æren av å gi den klimaanlegget. Til slutt kommer styringen fra Chrysler 300C. Her handler det altså om ting som ofte går i stykker - og som dessuten koster mye å reparere.

For å starte med BMW-en, så hevder Warranty Direct at en fjerdedel av alle M5-er trenger motorreparasjon - hvert år. Her tipper vi dette helt klart også har noe med kjørestil å gjøre. Og naturligvis også at en M5 er kostbar å ha på verksted.

Nesten to femtedeler av Audi RS6-ene må årlig reparere akslinger eller skifte deler i understellet. Ikke spesielt rimelige saker det heller, vil vi tro.

Digre Mercedes R-klasse har slitt med elektronikkproblemer. Her forteller Warranty Direct om elektronikkfeil på tre av ti biler, igjen hvert eneste år. Girkasse-feil er heldigvis litt mer sjeldent, men Jeep Grand Cherokee seiler opp som verstingen. En av ti eiere opplever dette årlig. Chrysler 300C er neppe bilen som brukes mest til aktiv svingkjøring, likevel må en av ti skifte deler relatert til styringen.

10 prosent av de som eier flerbruksbilen Seat Alhambra, må koste på utbedringer av klimaanlegget hvert år. Her kan det altså fort bli kostbart å ha det kaldt i bilen! En annen større familiebil utmerker seg som verstingen på bremser. Warranty Direct har regnet seg fram til at fire av ti eiere av Fiat Multipla må reparere bremsene - hvert år.

Forsikringsselskapet understreker for øvrig at denne undersøkelsen er et veldig godt eksempel på hvordan biler som ellers godt kan være pålitelige, blir sviktet av en eller flere enkeltkomponenter som ikke holder mål.

LES OGSÅ : Dette er den beste bilen de siste 15 årene

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under

Eldre bruktbil? Dette er de aller beste