Se hvem som skal lage heftig elbil

Beslutningen er tatt. Nå skal de utfordre Tesla. 

Med dette konseptet vil Porsche utfordre Tesla.
Med dette konseptet vil Porsche utfordre Tesla.

At bil-verdenen er i endring er det liten tvil om. Interessen for elbiler og ladbare hybrider er sterkt økende. Flere og flere kaster seg på den bølgen.

Nå gjør  bilmerket som mest av alt er kjent for stor og tung motor bak, også det. Hiver seg på el-bølgen.

Innen 2020 skal nemlig konsept-bilen vi først så på bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst være i handelen. Det har Porsche-ledelsen nå bestemt. 

Begynte med elbil i 1898

Nå er det slett ikke første gang Porsche sysler med elbil. Allerede tilbake i 1898 (!) var Ferdinand Porsche involvert i utviklingen av det som i 1900 ble til Lohner-Porsche, som blant annet hadde en elmotor i hvert hjulnav foran.

Bilen det er snakk om nå er Missione E. En elektrisk bil med to elektriske motorer på til sammen drøyt 600 hestekrefter, de får strøm fra en litium-ion batteripakke. Rekkevidden skal være 500 km.

80 prosent av batterikapasiteten, for å kjøre opp til 400 km. skal være er nådd etter bare 15 minutters lading. Porsche bruker et 800-volts-system som er helt nytt i Mission E.

Les vår test av Porsche 911 Turbo her: 

Eliminerer stort elbil-problem

Dette er en viktig nyvinning som, i alle fall delvis, løser en del av begrensingene elbiler til nå har hatt. Det nye systemet sparer nemlig vekt og forkorter også ladetiden vesentlig.
Bak et panel ved venstre framhjul, sitter ladekontakten til det produsenten selv kaller «Porsche Turbo Charging»-system.

Tross miløvennlig drivkilde så er det lite å si på prestasjonene. 0-100 km / t nås etter bare 3,5 sekunder og 0-200 km/t på under tolv sekunder!

Designet bærer tydelig DNA til den legendariske 911-modellen, men her har Porsche klemt inn fire dører. Samtidig er de sporty linjene bevart.Bilen er vel nærmest en slags moderne kloning av nettopp den legendariske hekkmotoriserte 911 og den større Porsche Panamera.

Porsche 911 RSR: Lasse (39) måtte bygge drømmebilen selv

Mest bakhjulsdrift...

Forhjulene drives bare under akselerasjon, under hard kjøring og på glatt underlag. Ellers er bilen bakhjulsdrevet. Dette styres selvfølgelig automatisk av en mengde ulike sensorer.

Porsche selv lover at bilen skal være morsom å kjøre og by på den kjente Porsche-klassiske bakhjulsdrift-følelsen. Porsche er dermed tro mot sin egen filosofi om å tilby kundene sporty og teknologisk sofistikerte modeller i framtiden også.

Krever store investeringer. 

Beslutningen vil føre til minst tusen nye arbeidsplasser på Porsche-fabrikken i Stuttgart.

Over seks milliarder kroner skal investeres i anlegget. Både  lakkavdelingen og monterings-linjen blir nye. I tillegg må man bygge ut den eksisterende motorfabrikken for også å kunne håndtere elektriske drivlinjer.

Porsche Cayenne Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig