Nå skal klassikerne få et nytt liv

Abarth låner suksess-oppskrift fra Ferrari.

Carlo Abarth foran det som bare er en bitteliten del, av alle hans fantastiske og vidunderlige kreasjoner
Carlo Abarth foran det som bare er en bitteliten del, av alle hans fantastiske og vidunderlige kreasjoner

Det er ikke mer enn (nesten) ni år siden at Fiat tørket støvet av et legendarisk merkevarenavn: Abarth. Den 1.februar 2007 laget man nemlig et uavhengig selskap, som igjen fikk i oppgave å bli Fiats offisielle tuning-selskap med sprekere motorer, mer sporty oppsett osv, akkurat som i gamle dager. 

For i gamle dager, det vil si fra Carlo Abarths grunnla Abarth i 1949, fram til de siste Ritmo Abarth 130 TC på slutten av 80-tallet, sto Abarth for fantastiske ytelser i sportslige biler med lav vekt. Deretter ble Abarth-merket brukt mest som et klistremerke på enkelte Fiater, fram til man altså innså hvilken merkevare man satt på. 

Egen Classiche-avdeling

I 2015 holder Abarth til i en del av den gamle Mirafiori-fabrikken, og har de siste årene stort sett levert ulike tøffe varianter av Fiat 500. Men nå vil det bli langt mer å gjøre for de som jobber ved Abarth-fabrikken. For nå skal offisielle dokumentasjoner og restaureringer av ekte Abarther, bli en viktig del av geskjeften.

Noe av det aller mest eksklusive du kan kjøpe

Det var Ferrari som først startet et slikt opplegg, med sin Ferrari Classiche-avdeling. Poenget var at hvis du eide f.eks en Ferrari 308 GTB fra 1979, så kunne du sende den ned til fabrikken. Der kunne de gjøre service og vedlikeholdsarbeid, eller restaurere hele bilen fra grunnen av om så var.

Det viktigste var uansett papirene du fikk etter jobben. For med full adgang til Ferraris arkiver, fikk du vite alt om bilen din. Nøyaktig hvordan den var levert fra fabrikk, og dermed nøyaktig beskjed om hva som IKKE er originalt på din bil. Hvor mange kjører ikke rundt i en gammel klassiker og tror de har originalmotoren, men så har den blitt skiftet lenge før nåværende eier kjøpte den?

Følger oppskriften fra Ferrari

For et merke som Ferrari er slikt svært viktig, da prisene for mange modeller har gått helt av skaftet. Det viktigste for å oppnå en god pris når bilen skal selges, er dokumentasjon som viser at bilen er så original som mulig, og ingen dokumentasjon er bedre enn Ferraris egen Classiche-dokumentasjon. Da begynner du sikkert å forstå hvorfor Ferrari Classiche har vært en suksess.

Slik skal de hevne nederlaget

Akkurat det samme vil nå Abarth gjøre med sitt Classiche-program. Dette vil legge grunnlaget for et massivt Abarth-register, en bok og spesielle treff for eiere av klassisk Abarth. I tillegg har man gjenskapt Carlo Abarth sitt gamle kontor i lokalene, mens Carlos enke Anneliese Abarth (som var hans tredje kone da han døde i 1979) blir merkets ambassadør. Dette vitner om en seriøs og tung satsing, som nok blir godt mottatt av Abarth-fansen.

Abarth er så mye

Gamle Abarther fra 50-tallet er i dag verdt en formue, og riktig dokumentasjon vil selvsagt sørge for enda større verdi. Men Abarth er så uendelig mye. Fra nydelige GT-vogner som 1900 Ghia fra 1954 (basert på Alfa Romeo 1900), til showbiler som Abarth Pinin fra 1964, til futuristiske konsepter som 2000 Pininfarina fra 1969, til den lille råtassen 595 (bygd på Fiat 500) på tidlig 60-tall, de sinnssyke 2000-racerbilene fra sent 60-tall og tidlig 70-tall, til 131 Rally som var konge i rally-VM på slutten av 70-tallet, til 80-tallets heftigste GTI-bil: Ritmo Abarth 130 TC.

Innimellom dette er det hundrevis av ulike modeller, noen enkle oppgraderinger av Fiater, andre avanserte løpsbiler for sportsvogn-mesterskapet, samt diverse Formel-biler og rekordkjøretøy.

Med andre ord vil det sannsynligvis være nok arbeid å henge fingrene i, for de som jobber i Abarth Classiche lokalene i Torino. Programmet er selvsagt også åpent for alle Lancia, Autobianchi, Alfa Romeo som har Abarth-skorpionen originalt, samt alle ulike prototyper og racerbiler.

Slik pruter du deg til et ekstra godt bilkjøp