Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel har lange tradisjoner for å produsere sporty og morsomme biler. Da kanskje særlig om vi ser noen tiår bakover i tid.

Ett av de store ikonene i så måte er Opel Manta 400. Bilen er både sjelden og ettertraktet. Det ble nemlig produsert så få som totalt 245 eksemplarer totalt, og da som følge av homologerings-forskrifter. For at Opel skulle få stille til start med en rallyversjon.

Kjørte 1 kilometer med den! 

Nå er altså ett av de 245 eksemplarene til salgs i England, hos anerkjente appreciating-classics.com som selger nettopp sjeldne og spesielle biler.

Denne 1982-modellen er i tillegg en tidlig utgave, noe som gjør den enda mer spesiell og sjelden. Det kan man se ved at bilen har bare to luftinntak i fronten, mellom frontlyktene. Litt senere biler hadde fire slike.

Et vanlig triks blant mange eiere av eldre Manta var å bruke svart teip til å "lage" de to ekstra luftspaltene. Da ble bilen nyere og det så nesten helt ekte ut. På litt avstand ...

Men tilbake til denne bilen: Til tross for at den selges i England har den rattet på "riktig side". Bilen ble nemlig solgt ny til en eier i Belgia i sin tid. Denne solgte bilen videre til en nederlandsk samler. Den tredje og siste eieren kjøpte bilen av nederlenderen i 1995. Og siste eier har kun kjørt 1 kilometer (!) med bilen før den ble satt til lagring.

Bilens totale kilometerstand er nå 58.700 kilometer.

Her snakker vi om et virkelig "urørt" Manta-klenodium...

Her ser man tydelig de toluftinntakene og det sjeldne lykte-arrangementet i spoileren. Foto: appreciating-classics.com
Her ser man tydelig de to luftinntakene og det sjeldne lykte-arrangementet i spoileren. Foto: appreciating-classics.com

Unikt god stand

Nå er bilen til salgs igjen og du kan bli den lykkelige eier nummer fire!

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det er vel knapt noen hemmelighet at en bil med så sterk rally-apell ofte har levd et hardt og brutalt bil-liv. Denne bilen er definitivt ett unntak i så måte.

Her er alt originalt og mer eller mindre urørt siden tidenes morgen. Det eneste er at den har fått nye originale dekk og at bremsekalipterne har blitt overhalt. Det er definitivt innafor...

Uvanlig er også frontspoileren med ekstralyktene. Etter det vi forstår ble denne laget i kun syv eksemplarer.

Ellers følger originalfakturaen med. Det finnes også gamle bilder av bilen som viser den i forbindelse med homologeringen, sammen med kjente rallystjerner som Walter Røhrl og Jochi Klient - som begge kjørte Opel.

Opel Manta: Det er nå du skal kjøpe Opel klassikeren

Eldre Opel er ikke akkuratkjent for svært høy opplevd kvalitet på interiøret. Manta 400 er intet unntak,selv med seter fra Recaro og ratt fra Irmscher. Foto: appreciating-classics.com
Eldre Opel er ikke akkurat kjent for svært høy opplevd kvalitet på interiøret. Manta 400 er intet unntak, selv med seter fra Recaro og ratt fra Irmscher. Foto: appreciating-classics.com

750.000 kroner. 

Bilen skal være helt rustfri. urørt, original og inntakt på alle mulige måter, ifølge annonsen. Men den har hatt det som beskrives som en "light restauration" til en "very high standard" i 2010. Akkurat hva det innebærer er vi litt usikre på, men fotodokumentasjon finnes.

Etter bildene å dømme er den da også svært fin ut, både utvendig, innvendig og i motorrommet.

Motoren er forresten en 2,4-liters firesylindret maskin med Bosch LE-jetronic innsprøyting.

Alle bilene ble levert i Antarkisk hvit, og med hvite spesialfelger i 7x15  fra Ronald. Recaro leverte setene med de store Opel-logene på.

Prisen er satt til 55.000 pund, det tilsvarer rundt 750.000 norske kroner og er definitivt mye penger for en gammel Opel. Men om den ikoniske bilen er like fin som på bildene, er det liten grunn til å tro at den ikke blir solgt.

Opel Rallye Kadett: Sigrid har eid sin klassiker i 45 år!

Til tross for noebegrenset suksess i rallyløypa - Opel Manta 400 er et skikkelig biikon.
Til tross for noe begrenset suksess i rallyløypa - Opel Manta 400 er et skikkelig biikon.

Ikke noen stor suksess i rally-løypa

Etter å ha vunnet rally-VM med Opel Ascona 400, kom etterfølgeren Manta 400. Den bakhjulsdrevne bilen ble ikke noen gigantsuksess i VM, der Audi quattro briljerte, og firehjulsdriften dermed hadde gjort sitt inntog.

Men Manta 400 gjorde det svært bra i mange nasjonale mesterskap og i andre klasser.
Selv om Ascona 400 er kjent for å ha større rally-potensial på grunn av gunstigere vektfordeling, er det Manta 400 som nok er det aller største ikonet av de to.

Opel Manta: Drømmebilen som bare var ”helt feil”