Denne bilen skal sprenge grensene

Og det er det mange som ikke liker. 

Buick Envision er allerede en salgshit i Kina. Nå står USA for tur. 2016 Buick Envision Front 3/4 FOTO: JIM FETS /
Buick Envision er allerede en salgshit i Kina. Nå står USA for tur. 2016 Buick Envision Front 3/4 FOTO: JIM FETS /

Med årene er bilindustrien blitt virkelig global. Bilen du kjøper har kanskje logoen fra et kjent bilmerke i et kjent land, men den ble kanskje satt sammen i en helt annen verdensdel, med motorer fra et annet merke, og med ulike deler fra hundrevis av underleverandører fra hele verden.

Kort fortalt: Den moderne bilen er global, og det med å etablere fabrikker i andre land langt borte, får knapt noen til å heve et øyenbryn. Men tidligere i år skjedde det noe som fikk mange amerikanere til å heve sine øyenbryn. GM begynte nemlig å snakke om å importere en kinesisk-produsert GM-bil til USA. 

Kjempestore i Kina

Buick har alltid vært et av USAs absolutt beste bilmerker, og har generelt kommet høyt i kvalitetsundersøkelser. Merket var tidlig ute med å gjøre strandhogg på det kinesiske markedet, og gjør det svært bra der. Så bra at man har laget egne modeller for Kina, satt sammen av kinesiske arbeidere, på kinesiske fabrikker.

Slik skal de hevne nederlaget!

En modell som er en suksess i Kina, er den kompakte crossover-modellen Buick Envision. I løpet av ett år ser den ut til å kunne passere 140.000 solgte biler (altså mer enn hele det norske bilmarkedet til sammen), og den ble Motor Trend sin «SUV of the year» i Kina. Bilen produseres ved en tre år gammel fabrikk i den nordøstlige Shandong-provinsen.

Forhandlere vil ha bilen

I USA går salget av de to SUVene Encore og Enclave bra, mens Sedan-modellene Verano, Regal og LaCrosse sliter. Dermed er det ikke så rart at Buick-forhandlerne kastet misunnelige blikk over til Kina og modellen Envision som ville passet perfekt mellom Encore og Enclave. Men å importere en bil fra Kina ville på mange måter være å sprenge en grense.

Vil en kinesisk bil holde høy nok standard for det amerikanske markedet? Og hva med den mektige fagforeningen UAW, som har vært sterkt delaktig i den amerikanske bilindustriens utvikling de siste 50 år? Ville de gå til aksjoner for å hindre at en kinesisk GM-bil ble tatt inn til USA?

Denne bilen må klare det (nesten) umulige

Et stilltiende kompromiss?

Nå vet vi svaret, for GM har annonsert at bilen vil bli lansert på det amerikanske markedet sommeren 2016. Dette etter å ha signert en ny fireårig kontrakt med UAW. Men fagforeningen er ikke tilfreds med avgjørelsen om å importere Envision, og sier at GM bør revurdere avgjørelsen, og heller produsere bilen i en amerikansk fabrikk.

Om Envision var et av diskusjonstemaene under forhandlingene er uklart, og rykter sier at UAW konsentrerte seg om betydelige lønnsøkninger for sine amerikanske medlemmer. Dermed kan det hende man har fått et stilltiende kompromiss, som gjør at fagforeningen ser den andre veien, når Envision kommer til USA.

Mange andre sitter på gjerdet

I Kina kommer bilen med en 1,5-liters turbomotor som basismotor, men denne utgår i USA til fordel for en 252-hesters 2-liters turbomotor med 6-trinns automat, firehjulstrekk og mye premium-utstyr. Bilen blir den første som bygges på GMs nye globale kompakt-plattform, som også vil danne basis for neste Chevrolet Equinox og GMC Terrain.

Regn med at flere andre store aktører sitter på gjerdet mens de ser hvordan det amerikanske markedet tar imot en bil som er satt sammen i Kina. Ford har nemlig vurdert å importere sin Kina-bygde Taurus, men venter og ser hvordan det går med Buick Envision først.

Dette må mange bruke julegave-pengene på