STRESS: Mange har kolleger de mer enn gjerne skulle ha blitt kvitt. En ny undersøkelse viser at disse kollegene kan ødelegge en hel bedrift. Foto: Colourbox
STRESS: Mange har kolleger de mer enn gjerne skulle ha blitt kvitt. En ny undersøkelse viser at disse kollegene kan ødelegge en hel bedrift. Foto: Colourbox

Jobbekspert advarer:
Irriterende kolleger er livsfarlige

Derfor burde sjefen kvitte seg med giftige ansatte fortest mulig. 

Det er mange som har én eller flere irriterende kolleger, men visste du at de faktisk kan være svært ødeleggende for bedriften?

LEDET STUDIEN: Økonomiprofesor Dylan Minor. Foto: Harvard Business School
LEDET STUDIEN: Økonomiprofesor Dylan Minor. Foto: Harvard Business School

Det er i en studie ved Harvard Business School at dette kommer frem.

50.000 ansatte i 11 amerikanske firmaer har deltatt i undersøkelsen «Toxic Workers», som er ledet av økonomiprofessor Dylan Minor.

I undersøkelsen blir det skrevet at ansatte som er svært selvsikre eller som er mobbere, eller som gjentatte ganger oppfører seg dårlig, er farlige ikke bare for arbeidsmiljøet, men også for selskapets økonomi.

Enorme kostnader

Deres oppførsel får kollegene til å produsere mindre, og dette får Minor til å kalle dem «giftige ansatte», takket være at oppførselen i aller høyeste grad går ut over selskapets økonomi, skriver USA Today.

«De kan forårsake store organisatoriske kostnader, deriblant tap av kunder, mindre moral hos de ansatte, større gjennomtrekk og tap av legitimitet hos viktige eksterne, potensielle kunder», står det. 

Minor melder at irriterende ansatte som for eksempel lemper mye av sitt eget arbeid over på kolleger, er såpass ødeleggende, at det å bli kvitt dem kan øke produktiviteten i selskapet betraktelig.

I undersøkelsen blir det skrevet at den irriterende ansatte i verste fall kan halvere selskapets omsetning. 

Sjefen skjønner ingenting

Videre blir det skrevet av de irriterende ansatte får kolleger til å si opp jobben fortere, noe som genererer store utgifter for arbeidsgiver som må ansette og lære opp en ny.

Det blir skrevet at det er mer lønnsomt for bedriften å unngå å ansette en «giftig» person, enn det er å ansette en «superstjerne».

«Dårlige ansatte har en større effekt på seslskapet enn de gode ansatte», skrives det.

Minor råder derfor alle arbeidsgivere til å ta seg god tid når de skal ansette noe medarbeidere, nettopp for å unngå de «giftige».

I undersøkelsen blir det nemlig skrevet at de irriterende ansatte gjeren blir værende lenge i jobben sin – blant annet fordi de gir sjefen sin inntrykk av at de er svært dyktige i jobben sin.  

– Et naturlig spørsmål jeg får fra folk er dette: «Hvorfor vil noen ha en «giftig» ansatt? Det er galskap!». Men så innser du at de er utrolig produktive. Derfor henger det på greip at sjefen ser en annen vei fordi denne ansatte får jobben gjort, sier Minor til Harvard Gazette.