Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke alle bilprodusenter har truffet blink når de har satset på retromodeller, men det BMW har fått til med Mini kan trygt sies å være en innertier.

Det som startet med én modell, har etter hvert blitt en hel familie av biler. Men tredørs-utgaven er fortsatt den sentrale. Kompakte mål, ett hjul i hvert hjørne, svært karakteristisk design – og ikke minst en morofaktor svært få andre biler kan matche.

Under 100.000 kroner

BMW sørget nemlig for å gi bilen svært underholdende kjøreegenskaper. I 2007 var det klart for andre generasjon av suksessmodellen, og den kan nå være et svært gunstig bruktkjøp.

Her er det nå mye å velge mellom til under 100.000 kroner. Og går du opp mot 120.000-130.000 kroner, kan du få velutstyrte biler med motor som også matcher kjøreegenskapene veldig godt.

Første "nye" Mini, den kan du lese mer om her:

Ruskete kvalitet

Du skal ha ganske bra peiling på Mini for å se forskjellene mellom første og andre generasjon. Designet er nemlig nesten helt likt. BMW ville ikke endre på noe som var en stor suksess, derfor gjorde de bare forsiktige grep,

Men under skallet skjedde det mye. Litt ruskete kvalitet i starten, ble også erstattet av bedre løsninger. Kritikk mot interiøret i første generasjon ble også besvart, nå ble det litt mer solid og med bedre materialkvalitet. Plassen er forresten så godt som uendret. To voksne har det fint foran, baksetet passer best for små barn (og store barneseter kan du vel egentlig glemme ...).

Prisene på denne generasjonen Mini starter nå på under 100.000 kroner.
Prisene på denne generasjonen Mini starter nå på under 100.000 kroner.

Seriøst morsom: Les vår test av Cooper S her:

Prisbildet svinger mye

Den rimeligste utgaven heter One, og har en 1,4-liters bensinmotor på 95 hestekrefter. Den er tilstrekkelig, men heller ikke mer. Denne bilen fortjener rett og slett litt mer krefter, derfor mener vi at Cooper med 120 hestekrefter er et bedre valg. Og har du mulighet, blir det virkelig moro med Cooper S!

Prisbildet svinger også mye i forhold til farge og utstyr. "Riktige" biler holder seg bra i pris, de som har gul Mini One med lite utstyr, må derimot regne med å slite når de skal selge bilen sin. 

Litt nybilfølelse

Før du eventuelt kjøper, er det derfor viktig å sette seg litt inn i markedet. Se hva de ulike utgavene ligger ute for, gjerne også hvor lang tid det tar før de blir solgt.

Mange Minier har levd rolige og beskyttede liv som bil nummer to. Kilometerstanden er ofte også hyggelig da. Kommer du over en slik bil – med komplett servicehistorikk – kan du nesten få litt nybilfølelse, selv om bilen er syv-åtte år gammel.

Eksemplarer som har gått veldig langt og som har hatt mange eiere, skal du være mer skeptisk til. Det er mye å velge mellom i bruktmarkedet, derfor er det bare å være kresen.

Les mer om denne Minien i Brooms bruktbilguide – her:

Rødt blir aldri feil når det gjelder Mini. Farge og utstyrsgrad har mye å si for prisene til denne bilen.
Rødt blir aldri feil når det gjelder Mini. Farge og utstyrsgrad har mye å si for prisene til denne bilen.

Baksete og bagasjerom – da er den vel familiebil, eller?