Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mini lager noen av de aller mest lekne bilene på markedet. Da BMW tok over eierskapet, sikret de samtidig at de gode kjøreegenskapene ble foredlet på best mulig måte.

Det førte også til at modellutvalget til det lille merket ble betydelig utvidet.

En av de siste modellene ut er Countryman. Rett og slett en Mini-SUV.

Men selv med litt høyreist karosseri, er dette en bil som lett kan få fram smilet. Med firehjulsdrift, kombinert med den mest sportslige bensinmotoren på hele 218 hk, blir den ekstra fyrrig. Og får den omfattende benevnelsen Mini Coutryman John Cooper Works All4.

Det er få av disse på bruktmarkedet. Men akkurat nå ligger nettopp en slik til salgs. Og selv om bilen bare er kjørt 7.000 kilometer, er det en god del penger å spare.

Mini har særpreg på interiøret også. Sportslig er det som gjelder i John Cooper Works-variantene.
Mini har særpreg på interiøret også. Sportslig er det som gjelder i John Cooper Works-variantene.

Mye for pengene

2015-modellen hadde en prislapp på rundt 600.000 kroner, med det omfattende utstyrsnivået som følger med her. Nå er prisen 479.000 kroner.

Joda, det er selvsagt mye penger for en brukt Mini. Og du bør være obs på at den nok kan være tung å selge igjen, om du skulle bestemme deg for det en dag.

Men sett utifra hva du får for pengene, er det virkelig mye å glede seg over her.

Les også: Mini: Duger den som familiebil?

Ingen plassmester

Countryman er på mange måter en multikunstner. For selv om den kanskje ikke er en ideel familiebil, er det tross alt 350 liters bagasjerom. Omtrent på størrelse med en Golf.

Dessuten er baksetene justerbare i lengden. Det betyr at om du ikke har massevis av bagasje, har to personer bra med plass.

Den er også en ypperlig vinterbil – med 4x4 og litt ekstra bakkeklaring. 

Klikk her for å se hele annonsen

Mattsvart

Men først og fremst er det en bil som byr på litt mer liv i hverdagen, og som vekker oppsikt. Bilen vi omtaler her har dessuten mattsvart lakk og store, mørke felger, som ytterligere understreker det litt spesielle designet.

Innvendig er det umiskjennelig Mini. En stor og rund skjerm midt på dashbordet danner utgangspunktet for infotainmentsystemet, her vil BMW-folket kjenne seg igjen i det brukervennlige menysystemet.

Sorte skinnseter, knallrøde lister, skinntrukket sportsratt med røde konstrastsømmer bidrar også til å sette stemningen.

Baksetene kan justere i lengden – avhengig av om du vil ha størst mulig bagasjerom eller god plass i baksetet.
Baksetene kan justere i lengden – avhengig av om du vil ha størst mulig bagasjerom eller god plass i baksetet.

Les også: Glem fornuften – og sjekk denne!

Sprek 

Det er ikke slik at det sportslige utseendet lyver heller. Med den råsterke bensinturbo-motoren går det kjapt ut av lyskrysset. 0-100 km/t tar 6,9 sekunder.

Forbruket er på relativt hyggelige 0,75 l/mil. Så du trenger ikke å gå personlig konkurs hver gang du velger å bruke gasspedalen aktivt.

Nå om dagen er det jo også bensin som gjelder, for at ikke luftkvaliteten i byene skal bli for dårlig.

Les også: Denne skiller seg ut i klassen