Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Ford Galaxy har rullet inn i helt ny utgave. Her får du fullspekket bil med sju seter og 4x4 til litt over 600.000 kroner.
Ford Galaxy har rullet inn i helt ny utgave. Her får du fullspekket bil med sju seter og 4x4 til litt over 600.000 kroner.

Dette er sannsynligvis klassens beste bil 

Sju seter og 4x4, til hyggelig pris. Les testen:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du kjøpe sjuseters personbil, er det to viktige spørsmål som gjelder: Trenger du mer enn fem seter til daglig? Og må de to bakerste setene strengt tatt være mer enn nødseter?

Hvis du svarer ja på begge disse punktene, bør du glemme mange av dagens sjuseter-alternativer. De har nemlig svært begrenset plass helt bakerst og er mer å regne som femsetere, med to små ekstraseter.

I motsatt kategori finner vi biler som Ford Galaxy. I to generasjoner har den fungert som en fullverdig sjuseter for både småbarnsforeldre og de som trenger å frakte mange passasjerer, uten å kjøre minibuss.

Nå er det klart for en helt ny Galaxy. Utvendig har det ikke skjedd så mye, men under skallet er det viktige nyheter. For oss nordmenn er det ikke minst viktig at den nå har fått 4x4. Det tar Galaxy inn i en klasse der de fleste konkurrentene har en svært solid prislapp. Kombinasjonen sju fullverdige seter og 4x4 blir fort kostbart. Svært kostbart. Her kan Galaxy fungere som et svært interessant alternativ.

Testbilen har Fords AWD-system i kombinasjon med en 150-hesters dieselmotor og manuell girkasse. På prislappen står det 615.200 kroner.

Hekken ligner svært mye på forgjengeren, fra denne vinkelen skjønner du at plass trumfer design på denne bilen.
Hekken ligner svært mye på forgjengeren, fra denne vinkelen skjønner du at plass trumfer design på denne bilen.

Dette er en ekte hverdagshelt

Hvordan er den å kjøre?

Galaxy og søstermodellen S-Max er i praksis samme bil, hovedforskjellen er at Galaxy er litt høyere og har brattere bakluke. Dermed blir det også bedre plass helt bakerst.
På forrige generasjon merket du den ekstra høyden ganske godt. Der S-Max var som å kjøre en stor stasjonsvogn, hadde Galaxy langt mer buss-følelse.

Den har imidlertid Ford gjort mye mindre på den nye utgaven. Bak rattet får du ikke følelsen av å kjøre rundt i en stor sjuseter. Det er lite krenging og det helt nye understellet innbyr til litt aktiv kjøring, i alle fall til denne biltypen å være.

Styringen er ikke Focus-kvikk, men det venter vi heller ikke i en bil som dette. I stedet lar vi oss imponere over understellet som gir svært god komfort. Galaxy ligger tungt og solid på veien. Grov asfalt og huller i veien absorberes effektivt. Ford fortjener også en stor dose skryt for støydempingen, både mot motor og ikke minst dekk. Romlete dekkstøy er ofte et problem i biler som dette. Her er det premium-stille. I motorveihastigheter kan du fint prate med passasjerene på både andre og tredje seterad. Det kan du ikke gjøre i mange andre biler i denne klassen.

Baksetet er et svært godt sted å være, både på grunn av plass, støydemping og praktiske løsninger.
Baksetet er et svært godt sted å være, både på grunn av plass, støydemping og praktiske løsninger.

Samme navn, men en av dem bør du styre unna

Hvordan er plassen?

Ford gjorde et kvantesprang med forrige generasjon Galaxy og S-Max, med gedigen plass og mange smarte løsninger. Nå nøyer de seg med å finpusse dette litt videre. Baksetene kan nå felles ned elektrisk (via knapper i bagasjerommet). Det har blitt Isofix-fester på alle tre baksetene, disse er som før separate seter som kan skyves i lengderetningen, samtidig som du kan justere ryggvinkelen. Tre barneseter får plass i bredden. Har du to, kan du fint sitte mellom dem.

En av mange smarte løsninger: Til høyre en helt vanlig stikk-kontakt hvor du for eksempel kan lade telefonen.
En av mange smarte løsninger: Til høyre en helt vanlig stikk-kontakt hvor du for eksempel kan lade telefonen.

Du har 300 liter bagasjerom med alle setene i bruk. Felles du ned de to bakerste blir plassen gedigen, 700 liter. Og med alle sju seter felt ned i gulvet, er vi på varebil.nivå, over 2.300 liter.

Pluss for skikkelige koppholdere og mange oppbevaringsrom foran. Testbilen har klappbord på forseteryggene, perfekt for ungene. Også helt bakerst er det koppholdere og et lite ekstra oppbevaringsrom. Små detaljer som er gode å ha til hverdagsbruk.
Savner vi noe? Skyvedører bak i stedet for tradisjonelle dører hadde vært enda mer praktisk. På trange parkeringsplasser og for adkomsten til de to bakerste setene er det kjempesmart. Men en slik løsning har ikke Ford tatt seg råd til her.

– Bilen jeg ønsker meg finnes ikke!

Går den bra?

Fords 2-liters TDCi-motor har vært med oss en god stund. I denne utgaven yter den 150 hestekrefter, og det er ikke mer enn den store bilen med firehjulstrekk bør ha. Den manuelle girkassa må brukes flittig, og i sjettegir går den fort tom for krefter. Dermed må det gires en del, også på motorvei.

Du får bilen også med en 180-hesters versjon av 2-literen. Den framstår som et mer fullverdig alternativ, ikke minst også fordi du får denne med automatgir. Hvis du ikke er svært opptatt av å gire selv, mener vi automatgir er det riktige på en bil som denne.

Praktisk og funksjonelt førermiljø, men mye hardplast trekker ned.
Praktisk og funksjonelt førermiljø, men mye hardplast trekker ned.

Dette er det ingen andre i klassen som klarer

Finest utenpå eller inni?

Ford har vært veldig forsiktige med de utvendige endringene. Det ser mer ut som en facelift enn en helt ny bil. Forgjengeren hadde godt over gjennomsnittlig modell-levetid da er det litt rart at ikke Ford har endret på mer. Den litt kasseaktige formen lar seg ikke kamuflere, her er det fornuft foran design. Er du ute etter beundrende eller misunnelige blikk når du svinger opp foran barnehagen, bør du nok vurdere en annen bil enn denne.

Innvendig er det helt nytt design, i tråd med det vi finner på søstermodellene Mondeo og S-Max. Det betyr funksjonelt og praktisk førermiljø, her med en stor skjerm i midtkonsollen. Ford hadde en periode med veldig mange knapper og brytere spredt rundt på dashbordet. Nå har de ryddet opp, og dette fungerer bra.

Det som imidlertid overrasker oss litt, er hvor mye hard og billig utseende plast det er i midtkonsollen. Her trekkes totalinntrykket ned på en ganske unødvendig måte. Litt bedre og mer påkostetede materialer her, ville underbygget godfølelsen vi får av komfort og støydemping. I stedet får vi her en veldig klar påminnelse om at vi sitter i et folkelig bilmerke.

Nye Galaxy har gode muligheter til å bli en vinner blant dem som virkelig trenger mye plass.
Nye Galaxy har gode muligheter til å bli en vinner blant dem som virkelig trenger mye plass.

– Ikke rart dette vakte oppsikt!

… og hva er konklusjonen?

Trenger du en sjuseter som virkelig er en sjuseter? Samtidig som du ikke kan tenke deg å kjøre rundt i noe som egentlig er en varebil?

FORD GALAXY

Modell: Titanium 2,0 TDCI AWD

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 150 hk / 350 Nm

Forbruk: 0,54 l/mil

0-100 km/t: 12,2 sek.

Toppfart: 193 km/t

Bagasjerom: Fra 300 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 484 x 191 x 174 cm

Pris fra: 540.000 kroner

Pris testbil: 615.400 kroner

Da er det ikke mange biler å velge mellom, og Ford Galaxy er sannsynligvis den beste av dem alle akkurat nå. Dette er nemlig en svært kompetent og gjennomført bil.

Det som trekker litt ned på testbilen, er motoren. Den er i snaueste laget. Ford har også vært litt for tøffe med sparekniven på interiøret. Når det meste annet er så bra med bilen, hadde litt høyere materialkvalitet her virkelig underbygget følelsen av påkostet familiebil. Og designet er ikke akkurat egnet til å vekke "må ha"-følelse.

Så det det positive, og det er det mye av: Plass og praktiske løsninger er helt i toppklasse, komfort og støydemping er på nivå med en klasse over, og prisen er også gunstig, tatt i betraktning av hva totalpakken inneholder.
Det at du nå også får Galaxy med 4x4, er et stort pluss. Alternativet er da fort SUV-er som koster mye mer, ellers må du kompromisse mye på plassen. Det vil derfor ikke overraske oss om denne bilen også vil stjele en god del SUV-kunder.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Joda, over 600.000 kroner er en god slump penger for en bil, men her får du også mye bil for de pengene.
Joda, over 600.000 kroner er en god slump penger for en bil, men her får du også mye bil for de pengene.

Les testen: Forden som bare forsvant

 

<span style="font-family: flama, sans-serif; font-size: 35px; font-style: italic; font-variant: normal; line-height: 36.75px; text-align: center;" id="ext-gen1356">Populære klipp fra Broom:</span>

Vis flere