BMW satser stort på ladbare hybrider. Og neste år kommer de med en ny modell – nemlig 330e. Den kommer svært gunstig ut med de nye avgiftene på bil fra 1. januar.
BMW satser stort på ladbare hybrider. Og neste år kommer de med en ny modell – nemlig 330e. Den kommer svært gunstig ut med de nye avgiftene på bil fra 1. januar.

Her er BMWs nye avgiftsvinner

Dette er mye bil for pengene. Det er imidlertid en liten hake ...

Norske avgifter favoriserer biler med lavt utslipp og forbruk. Derfor har vi vært spente på høre hva prisene blir på BMWs ferskeste ladbare hybrid – 330e.

Dette er, som navnet tilsier, en 3-serie. Med andre ord en av de mer folkelige BMW-modellene, og en svært populær modell. 

Akkurat 330e leveres med en samlet ytelse på 252 hk, og er et aldri så lite råskinn. 

Da er den som et kupp å regne, når startprisen blir på 405.000 kroner.

Les også: Dette er en av de viktigste trendene på bilmarkedet 

Kommer i 2016

Bilen kommer på markedet i mars 2016, og prisen er basert på de nye avgiftene gjeldende fra januar 2016.

– Med BMW 330e kan vi tilby en bil med sportslige egenskaper, og lavt utslippsnivå. Når bilen kommer på markedet i mars, føyer den seg inn i en rekke plug-in hybrid-modeller til en gunstig pris, sier Kjetil Myhre, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Les også: Nå dobler BMW rekkevidden på storselgeren

Høye forventninger

BMW Norge har store forventninger til den aller første 3-seriemodellen med denne teknologien.

– Dette er tradisjonelt vår mest populære modellserie, og har en spesielt sterk appell hos BMW-fansen i Norge. Med en kombinasjon av tydelig miljøprofil og en pris på dette nivået, tror vi at bilen også vil tiltrekke seg svært mange nye BMW-kunder, sier Kjetil Myhre.

Enn så lenge er den ladbare modellen imidlertid ikke tilgjengelig som stasjonsvogn. Det er synd, for i Norge er det mange som helst vil ha det ...

330e kan fort bli et vanlig syn på norske veier.
330e kan fort bli et vanlig syn på norske veier.

Les også: Salget av disse tar helt av

0,21 l/mil

BMW 330e kombinerer en 4-sylindret TwinPower Turbo bensinmotor på 184 hk, med en elmotor som totalt gir en samlet ytelse på 252 hk og et dreiemoment på 420 newtonmeter.

BMW 330e er en ren bakhjulsdrevet bil, og elmotoren sitter foran girkassen.

Bensinforbruket er så lavt som 0,21 l/mil og C02-utslippet på 49 g/km. BMW 330e klarer 0-100 på 6,1 sekunder og har en toppfart på 225 km/t.

Les også: Ny BMW blir en liten prisbombe

40 kilometer rekkevidde

– Bilen har en ren elektrisk rekkevidde i henhold til EU kjøresyklus på 40 kilometer, og tillater dermed helt utslippsfri småkjøring og bypendling, sier Kjetil Myhre.

BMW eDrive ble først lansert i BMW i8 og i3. I andre halvår 2015 kom BMW i3 som plug-in hybridmodell, mens BMW X5 xDrive40e plug-in hybrid ble lansert i oktober.

I 2016 kan BMW tilby plug-in hybridmodeller i alle de største segmentene. Alle ble presentert på bilutstillingen i Frankfurt i september 2015: BMW X5 xDrive40e, BMW 740e (kommer sommeren 2016), BMW 225xe Active Tourer, BMW i3 og i8 plug-in hybrid og BMW 330e.

Les også: Derfor kan den bli en prisvinner