David Brown Speedback GT har en prislapp som gjør den best egnet for rike araberland. Foto: David Brown
David Brown Speedback GT har en prislapp som gjør den best egnet for rike araberland. Foto: David Brown

Noe av det aller mest eksklusive du kan kjøpe

Blir du overrasket over navnet?

Det vil alltid finnes et marked for de som vil ha det lille ekstra. For mange av dem er biler som er håndbygd svaret. Trenden er gammel og stammer fra den tiden dyre luksusbiler gjerne ble levert med ramme og drivverk, men uten karosseri.

Den oppgaven ble nemlig gitt til ulike karosseribyggere rundt omkring, såkalte coachbuilders. Trenden var mest populær på 30-tallet, da mektige biler fra merker som Rolls-Royce, Duesenberg og Delahaye fikk fantastiske karosserier.

Dubai Motor Show

Etter andre verdenskrig døde fenomenet stort sett ut, men ikke helt. Det har alltid eksistert muligheter for å få et spesialkarosseri bygget på en standard plattform, men i motsetning til 30-tallet har det stort sett vært små serier, og ikke totalt unike karosserier for hver ny donorbil.

De som bygger slike biler er stort sett firmaer med en meget smal kundekrets. Det har også vist seg at deres kunder gjerne finnes i den arabiske verden, hvor det er mer status med noe som få andre har. Engelske David Brown er et perfekt eksempel på det, og mens du aldri ser dem på noen av de store europeiske utstillingene, var de å finne på Dubai Motor Show nylig.

PR-damen til selskapet under Dubai Motor Show. Hun viser hvilke typer skinn og treverk du kan velge til bilen din. Foto: Lord Arnstein Landsem
PR-damen til selskapet under Dubai Motor Show. Hun viser hvilke typer skinn og treverk du kan velge til bilen din. Foto: Lord Arnstein Landsem

En av disse skal kåres til "Årets beste bilkjøp"

Husker du de hvite traktorene?

Lesere av en viss alder og med interesse for landbruk, husker kanskje traktormerket David Brown? De hvite traktorene hadde salgssuksess en stund i Norge på 70-tallet, men forsvant utpå 80-tallet. Navnet kom av gründeren bak merket, David Brown. Han døde i 1903, men i 1931 overtok hans barnebarn David Brown bedriften.

Traktorproduksjon startet i 1936, og Brown reddet Aston Martin da han kjøpte sportsbilmerket i 1947. Etter å ha gitt sine initialer til bilene, ble han lei og solgte seg ut i 1972 da Aston igjen fikk økonomiske problemer. Samme år ble traktorselskapet solgt. I dag lager selskapet stort sett girkasser for veldig tunge kjøretøy.

Sjefen sjøl, David Brown poserer på piknik-setet bakpå sin David Brown. Foto: David Brown
Sjefen sjøl, David Brown poserer på piknik-setet bakpå sin David Brown. Foto: David Brown

Ingen relasjon til David Brown

Men da tenker du kanskje: Wow, mannen må jo være eldgammel nå, hvorfor starter han et nytt sportbilsforetak med en bil som ser ut som en gammel DB5? Vel, det er ikke helt sånn. Den opprinnelige David Brown døde nemlig i 1993. Mens mannen bak denne bilen er en helt annen David Brown, uten noen relasjon til de andre David Brown eller traktorer. Bare for å ha oppklart det…

Den nålevende David Brown liker uansett gamle Aston Martin-modeller, og det er grunnen til at hans moderne bil har så klare trekk fra den legendariske DB5. Brown kjøpte nemlig en DB5 for noen år siden, men syntes den gikk for dårlig, bremset for dårlig og var for bråkete.

Derfor moderniserte han den, og det var da ideen til hans Speedback GT oppstod. Hvorfor ikke lage en bil med moderne teknikk som så like elegant ut som en gammel Aston Martin? Som sagt, så gjort…

Denne bilklassikeren er et sjeldent syn

Cabriolet donerte sine katteklør

Under skallet ligger en Jaguar XKR Cabriolet, og både drivverk og chassis er bevart fra donorbilen. Det du betaler for er altså alt håndarbeid som ligger bak det håndbankete karosseriet og det elegant gjennomførte interiøret på beste britisk maner. Designet er gjort av Alan Mobberley, som ifølge egne ord ønsket å lage en moderne GT med klassisk sjel.

Interiøret er engelsk håndverk av ypperste sort. Foto: David Brown
Interiøret er engelsk håndverk av ypperste sort. Foto: David Brown

At man valgte cabriolet-utgaven, er fordi denne er ekstra forsterket, og således godt egnet til å motta det nye karosseriet som er litt tyngre enn det originale. Egenvekten på David Brown Speedback GT er nemlig solide 1.976 kg. Med den kompressormatede 5-liters V8-motoren fra XKR blir ytelsene uansett bra, og 0-100 km/t går unna på 4,8 sekunder, med en toppfart på 250 km/t.

Du må betale for håndverket

Men en original XKR er raskere, så det du betaler for her er håndverket og eksklusiviteten. Karosseriet er nydelig laget av arbeidere som betjener hammere og engelsk hjul, mens interiøret er upåklagelig med treverk og skinnseter som bare engelskmennene får det til.

Krommen rundt omkring har en ekstra dyp glans, fordi man legger på et tynt lag med kobber før krommen blir påført. Ekstra kult er setet helt bak på bilen, som er kjekt å ha når man er ute på piknik-tur. Kun 100 Speedback GT vil bli bygget, men det kan fort vise seg å være et optimistisk tall. For prisen er av den drøyere sorten.

David Brown Speedback GT koster nemlig 495.000 pund, eller sånn cirka 6 millioner kroner. Det er en svimlende sum i et tøft marked, og for oss nordmenn må man jo også påregne «litt» ekstra avgifter…

Skrått bakfra ser man tydelig DB5-inspirasjonen, uten at det gjør noe. Foto: David Brown
Skrått bakfra ser man tydelig DB5-inspirasjonen, uten at det gjør noe. Foto: David Brown

Verdens-premiere: Her avduker de en stor bilnyhet