Forrige generasjon BMW 3-serie byr på heftige kjøreegenskaper. Den er et fint kompromiss for deg som egentlig ville ha sportsbil, men som trenger stasjonsvogn – minst om du velger en med 3-liters turbodiesel på 231 hk. Ny kostet noe slikt gjerne 800.000-900.000 kroner. Sjekk prisen nå!
Forrige generasjon BMW 3-serie byr på heftige kjøreegenskaper. Den er et fint kompromiss for deg som egentlig ville ha sportsbil, men som trenger stasjonsvogn – minst om du velger en med 3-liters turbodiesel på 231 hk. Ny kostet noe slikt gjerne 800.000-900.000 kroner. Sjekk prisen nå!

Så billig får du råsprek familiebil

Denne har attpåtil 4x4.

En av de mest ettersøkte modellene på bruktbilmarkedet er BMW 3-serie. Bakgrunnen for det, er nok at den kan fylle mange behov. Den kan være stor nok til en liten familie som stasjonsvogn, morsom sportsbil som coupe og cabriolet og er dessuten tilgjengelig både som sedan og GT. Du får den også i bortimot alle prisklasser.

En rekke tilgjengelige motoralternativer er naturligvis viktig – og at du får den med firehjulsdrift om du ønsker det.

Vi har funnet en liten godbit – som kombinerer heftige ytelser, lav pris, kurant kilometerstand og firehjulsdrift.

Se hvor lite du må ut med for "hele pakken".

Koster lite

2006-modellen er en 330d Touring xDrive. Det vil si at du får en purrende rekkesekser på 231 hk under panseret.

Kombinert med manuell girkasse og 4x4, gir dette muligheter for ganske så aktiv og morsom kjøring, også om vinteren.

Den har rullet under 100.000 kilometer, og prisen er satt til 249.000 kroner. Det må sies å være en god porsjon premiumbil for pengene.

Les også: BMW eller Audi - hva skal jeg velge?

Kjapp og gjerrig

Ja, for premium er det faktisk. Forrige generasjon av BMW 3-serie har mye av såkalt opplevd kvalitet, om enn ikke helt på nivå med 5- og 7-serie.

3-literen på 231 hk er forøvrig en svært pigg sak. Den sørger for 0-100 km/t på 6,7 sekunder, noe som nesten kan regnes som GTI-tid.

Kombinert med dette frasparket får du et hyggelig forbruk på 0,74 liter på mila ved blandet kjøring.

Sort lakk og sort skinn. Det er en fargekombinasjon som ikke akkurat utstråler en voldsom kreativitet, men populær er den i alle fall.
Sort lakk og sort skinn. Det er en fargekombinasjon som ikke akkurat utstråler en voldsom kreativitet, men populær er den i alle fall.

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke M-pakke

Prisen på denne bilen ny i 2006 var på godt over 700.000 kroner – avhengig av hva du hadde innvilget deg selv av ekstrautstyr.

Første eier av denne bilen var ikke spesielt gnien på det området. Her er det nemlig helskinn og sportsseter, stor navigasjon, tilhengerfeste, adaptive kurvelys, panorama glasstak, for å nevne noe.

Skulle vi satt fingeren på noe vi savner, måtte det være M-pakke. Kanskje ville noen foretrukket automatgir også, men det trenger ikke å være negativt med manuell på en bil som dette.

Les også: Nå kan du kjøpe kronprinsens gamle bil

Ingen plassmester

Bilen har ifølge annonsen vanntett historikk, og det er byttet en del slitedeler nylig. Blant annet har den fått nye bremseskiver og klosser på alle hjul.

Bagasjerommet er på 460 liter. Det er ikke kjempestort. Men du får inn en barnevogn.

Baksetene er imidlertid noe trange, så sjekk ut før du kjøper.

For øvrig er det få ting å se opp på disse bilene. Det er solide saker, men sjekk gjerne slakk og ulyd fra endeledd, stabilisatorstagforinger og støtdempere foran.

Du kan ellers lese mer om denne generasjonen 3-serie i Brooms bruktbilguide her

Les også: Ute etter brukt BMW? Da bør du sjekke dette