Den hotteste biltypen akkurat nå – her kan du spare penger 

Noen finnes også i bruktmarkedet.

Ladbare hybrider er i skuddet som aldri før. Vi har sjekket
hva som finnes på bruktbil-markedet.
Ladbare hybrider er i skuddet som aldri før. Vi har sjekket hva som finnes på bruktbil-markedet.

De har vært der en stund allerede. Men i starten levde de et litt stille liv litt i skyggen av elbilene.

Hva snakker vi om? Jo, de ladbare hybridbilene.

Altså biler som kan lades opp og kjøres som ren elbil over kortere strekninger. Dermed sparer de miljøet for utslipp – og eieren for bensinregninger. Når batterinivået synker, starter en alminnelig forbrenningsmotor og man kan kjøre videre uten å lade eller kjenne på rekkevidde-angsten.

2015 skulle vise seg å bli nettopp disse bilenes år. Interessen har vært enorm og salget deretter.

Flere og flere produsenter kommer nå med denne teknologien. Mercedes slipper hele ti ladbare modeller de neste par årene og VW bruker nå teknologien i bestselgerne Golf og Passat, bare for å nevne noen.

Men du behøver  ikke kjøpe en helt ny bil om man vil følge denne trenden. Vi har gjort et sveip over bruktmarkedet og sett litt på hva som finnes av ladbare hybrider der.

Dette er noen av de vi fant:

2012 Toyota Prius plug-in. Kr. 229.000,-

 

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Mange er nok rett og slett ikke klar over det - og Toyota har vel heller ikke akkurat lagt seg i selen for å markedsføre bilen. Men hybridklassikeren Prius finnes også i ladbar utgave. Også her var Toyota tidlig ute. Det begynner å bli mange år siden vi testet denne første gang.

Det bærer den også litt preg av. Rekkevidden på elmotoren er oppgitt til maks 25 kilometer, og den er med det ikke på noen måte best i klassen. Forbruket er oppgitt til 0,21 l/mil og CO2-utslippet til 49 g/km.

Prius er kanskje ikke den aller mest spennende bruktbilen på markedet. Men er man ute etter et enkelt, forutsigbart bilhold der driftsikkerheten er viktig – ja da finnes det vel knapt noe bedre enn nettopp denne.

Denne bilen som står i Moss er tre år gammel, har gått nesten 55.000 kilometer og byr på bra med utstyr . Prisen er under 230.000 kroner, ferdig registrert.

Les vår test av Toyota Prius plug-in hybrid her:

2014 Mitsubishi Outlander PHEV. Kr. 379.900,-

 

Se hele annonsen og alle bildene her: 

En bil som derimot har solgt godt, er SUV-en Mitsubishi Outlander i ladbar varsjon. PHEV heter den da.

Den byr på det meste av det en aktiv familie kan ønske seg. God plass, firehjulstrekk, mulighet for å trekke tilhenger på 1500 kilo, for å nevne noe.

Ombord i denne driver motoren aldri bilen. Den er en generator som lager strøm til batteripakka og elmotoren, som igjen driver bilen. Du har med andre ord med deg ditt eget kraftverk og går aldri tom for strøm så lenge du har bensin på tanken.

Rekkevidde som ren elbil er oppgitt til 50 km, bensinforbruket er oppgitt til 0,19 l/mil og CO2-utslippet er på 44 g/km.

Respektable tall for en romslig SUV med firehjulsdrift, det. Nå har Mitsubishi nettopp sluppet en faceliftet-variant av den populære bilen. Det er med det ventet en liten pris-dupp på den forrige modellen slik som denne 2014-modellen er.

Denne får du for 379.000 kroner om du tar turen til Torp.Vi snakker da den velutstyrte toppmodellen Instyle + med bare 26.000 kilometer på telleverket.

Vi har så klart kjørt den - les mer her: 

2012 Opel Ampera. Kr. 259.900,-

 

Se hele annonsen og alle bildene her: 

Opel Ampera og tvillingen Chevrolet Volt var veldig viktige biler for GM. Med disse skulle de reise kjerringa etter finanskrisen og en dramatisk nesten-konkurs. De skulle vise at de kunne lage noe annet enn svære pickuper med tørste V8-motorer for det amerikanske markedet.

De skulle ta i bruk ny og innovativ teknolog og vise verden hvordan framtiden skulle se ut. Det var i alle fall intensjonen.

Men det ble ikke helt slik. Man må vel kunne si at bilen floppet. Ganske så solid, også. Kanskje var den litt for rar, kanskje var vi ikke kunder helt klare — at den rett og slett kom noen år for tidlig?

Uansett - bilen har mange gode egenskaper og er slett ikke noe dumt kjøp på bruktmarkedet. Den fungerer på samme måten som Mitsubishien over, med bensinmotoren som en generator og ikke som direkte drivkilde.

Rekkevidden er på ca 60 km på elmotor og da begynner det virkelig å hjelpe. Forbruket er oppgitt til bare 0,12 l/mil og også CO2-utslippet er svært lavt med bare 27 g/km.

Dessuten er bilen både litt futurisk og velkjørende og den går også helt greit. Kanskje er tiden inne for å kjøpe nå?

Denne 2012-modellen som har gått bare 30.000 kilometer finner du i Sarpsborg.

Vår grundige test finner du her: