Mazda gjennomførte en liten revolusjon, da de kastet det tradisjonsrike 626-navnet over bord, og døpte oppfølgeren til 6. Første generasjon Mazda 6 var en stor suksess, og solgte svært godt her hjemme.

Da andre generasjon kom i 2008, var det mer snakk om videreføring, enn revolusjon. Men designet var nytt, bilen ble litt større og den fikk også et litt mer påkostet preg innvendig. Men en salgssuksess like stor som første generasjon ble den ikke.

Rommelig og praktisk

Noe av grunnen til det var nok at hele denne bilklassen krympet i salg, der særlig SUV-ene tok stadig større deler av markedet. Flere sterke konkurrenter kom også på banen,. Her hjemme hjalp det heller ikke at Mazda slet litt i motvind, blant annet med gnisninger mellom importør og forhandlere.

I dag er denne generasjonen Mazda 6 et veldig smart kjøp i bruktmarkedet. Du får en rommelig og praktisk bil, til lavere pris enn de mest populære konkurrentene. Særlig spennende er den kanskje ikke, men kvaliteten er av kjent japansk type: Svært god.

Slik ser dashbordet ut etter en facelift halvveis ut i livsløpet. Fortsatt litt mye svart hardplast, men det finner vi også hos mange av konkurrentene.
Slik ser dashbordet ut etter en facelift halvveis ut i livsløpet. Fortsatt litt mye svart hardplast, men det finner vi også hos mange av konkurrentene.

Skikkelig vendepunkt: Her kan du lese mer om første Mazda 6

Godt under 100.000 kroner

Som nybil var dette et typisk fornuftsvalg, gjerne kjøpt av familier som ikke så noe behov for å snobbe opp på bilfronten.

I dag starter prisene på godt under 100.000 kroner, de rimeligste er biler som gjerne har gått en god del lenger enn gjennomsnittet. Mazda solgte bilen med både bensin- og dieselmotor.

Førstnevnte ble i noen år sett på som litt ukurant i bruktmarkedet, og har jevnt over hatt høyere verditap enn dieselvariantene. Det gjør at du kan gjøre svært gode kjøp her.

– Her kan du bli både imponert og sjarmert

Her kan det prutes!

Selv om kvaliteten jevnt over er svært god, bør du sjekke at servicehistorikken er i orden, også at slitedeler er byttet. Kjøperne står ikke i kø for en brukt Mazda 6, derfor er det grunn til å være litt kresen her.

I noen tilfeller er det nok også rom for pruting, særlig fra privatpersoner. I sum gjør det at du kan få veldig mye bil for pengene ved å velge denne.

Denne generasjonen Mazda 6 er nå på plass i Brooms bruktbilguide, les mer her:

Mazda 6 er en rommelig stasjonsvogn, nå gir den deg mye bil for pengene i bruktmarkedet!
Mazda 6 er en rommelig stasjonsvogn, nå gir den deg mye bil for pengene i bruktmarkedet!

LES OGSÅ: Du kan spare mye penger på å tenke litt annerledes