Her er løsningen på VWs dieselskandale

Nå skjer det ting – se hva og når her:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av sakene som har preget media i høst er gjentatte oppslag om VWs omfattende dieseljuks. Ikke uten grunn.

Totalt har VW «jukse-programvare», for å manipulere de reelle utslippstallene på skadelige avgasser i eksosen, blitt montert i så mange som 11 millioner biler over store deler av verden.

I Norge alene er det snakk om nesten 150.000 biler.

Har en løsning klar

Motorene det er snakk om er: 1,2 TDI, 1.6 TDI og 2.0 TDI med intern koden EA189. Motoren finnes i alle konsernets biler, så både Volkswagen, Audi, Skoda, Seat (som ikke selges i Norge) og Porsche har blitt utstyrt med motorer med «jukse-programvare».

Mens skandalen har rullet, har VWs ingeniører jobbet beinhardt for å komme opp med en god og enkel løsning – både for kundene og for seg selv.

Nå har VW-konsernet presentert, og fått godkjent av myndighetene, en løsning på hvordan man skal rette opp i problemene på de gjeldene motorene.

Starter oppgraderingen 2016

På 1.6-TDI monteres en såkalt flow transformer foran luftmassesensoren og i tillegg en software oppdatering. Hele oppgraderingen skal normalt ikke ta mer enn en time.

På 2.0 TDI går man inn og gjør en ending av softwaren i bilens motorstyrings-enhet. Denne oppdateringen skal normalt gjøres unna på under en time.

En løsning for den siste,1,2 TDI, vil også være på plass om kort tid.

I Europa og Norge vil jobben med å kalle inn og å oppgradere bilene starte tidlig i 2016.

Alle berørte kunder vil bli skriftlig varselet og oppgraderingene er kostnadsfrie for bileierne.

Tesla-gründer med råd til VW-sjefene etter "Dieselgate"