Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den amerikanske hotellgiganten Hilton bekrefter at deler av kjedens kassasystem har vært infisert med ondsinnet programvare. Målet med skadevaren har vært å stjele kundenes betalingsinformasjon.

Nå advarer Hilton gjestene sine.

– Denne informasjonen inkluderer kortholders navn, betalingskortnumre, sikkerhetskoder og utløpsdatoer, men ingen adresser eller pinkoder, skriver Hilton Worldwide i en uttalelse

Bør gjennomgå betalingshistorikken

Kjeden opplyser at de har arbeidet tett med eksperter, politi og kortselskaper i etterforskningen. De har iverksatt tiltak for å få bukt med programvaren, men anbefaler likevel mange kunder å gjennomgå betalingshistorikken for kortene sine. Dette gjelder kunder som har brukt debet- eller kreditkort på et av konsernets hoteller i perioden fra 18. november til 5. desember 2014, eller i perioden 21. april 2015 til 27. juli 2015. 

Ifølge Wall Street Journal er det uklart hvor mange av kjedens 4500 hoteller som er rammet. Hilton Worldwide står bak kjeder som Hilton Hotels & Resorts, Waldorf Astoria Hotels & Resorts, DoubleTree by Hilton, Embassy Suites og Hilton Garden Inn.

Det er betalingsystemene i blant annet hotellrestauranter og gavebutikker som er blitt infisert med den skadelige programvaren. 

Flere kjeder rammet

Uttalelsen fra Hilton kommer to måneder etter at kjeden åpnet etterforskning for å finne ut om hackere hadde angrepet noen av systemene, skriver Fortune. 

For under en uke siden ble det kjent at lignende skadevare er blitt oppdaget på over 50 av Starwood Hotels & Resorts sine hoteller i Nord-Amerika. Starwood står bak varemerker som Westin, Sheraton og W Hotels.

Datainnbrudd er tidligere også blitt avdekket hos blant annet Trump Hotels og Mandarin Oriental Hotel Group, ifølge magasinet.

 

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK