DROPP BANANEN: Dr. Fedon Lindberg støtter Tone Damlis PT, Helle Bornstein, i hennes råd om å kutte bananen fra kostholdet. Foto: Scanpix.
DROPP BANANEN: Dr. Fedon Lindberg støtter Tone Damlis PT, Helle Bornstein, i hennes råd om å kutte bananen fra kostholdet. Foto: Scanpix.

Fedon Lindberg kaster seg inn i banan-debatten

Debatten raser etter PT-stjernen Helle Bornsteins banan-sjokkutspill. – Hold deg unna modne bananer, men spis de grønne, advarer Fedon Lindberg.

I september publiserte personlig trener Helle Bornstein et blogginnlegg som fikk mange til å se rødt. Her skrev hun at folk bør holde seg unna banan, og at det absolutt ikke er et sunt alternativ i hverdagen – selv ikke etter trening.

«Jeg anbefaler ikke folk å spise en banan som et sunt alternativ. Jeg kan anbefale 1/3 banan i en smoothie i forbindelse med andre ingredienser, som en liten del av et måltid, men en hel banan som et måltid er ikke noe jeg anbefaler for de aller fleste», skriver hun på bloggen sin.

Det var fortsett.no som først omtalte saken.

– For de spesielt interesserte

Tidligere verdensmester i 10.000 meter, Ingrid Kristiansen, langer ut mot Bornstein, og hisser seg opp over uttalelsene hennes. Kristiansen får støtte fra ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør. 

Litt grønne! Bananer til salgs på et amerikansk supermarked. FOTO: BERNADETTE TUAZON / AP
Litt grønne! Bananer til salgs på et amerikansk supermarked. FOTO: BERNADETTE TUAZON / AP

– Det er viktig at man skiller mellom de tingene som er et problem for norsk folkehelse, som for eksempel brus og hurtigmat, og de tingene som blir mer for spesielt interesserte. Dette kan bidra til at folk blir litt forvirret, og rett og slett gir litt blaffen, sier Sundfør.

Nå kaster foredragsholder og grunnlegger bak slankefirmaet Dr. Lindberg seg inn i debatten. Dr. Fedon Lindberg sier til TV 2 at han støtter Helle Bornstein i hennes uttalelser om banan.

– Moden banan fører til samme blodsukkerstigning per 100 gram som kokt potet og det er vel over dobbelt så mye som de vanligste fruktene, for eksempel appelsin eller eple. Banan er en frukt, men oppfører seg altså som potet i kroppen, sier Lindberg.

Han ga selv et støkk i folk da han ba nordmenn kutte den tradisjonsrike poteten fra kostholdet sitt for noen år tilbake.

Dr. Lindberg mener at det med mat etter trening er misforstått blant mange.

– Man bør få i seg et sammensatt måltid innen én og en halv time etter trening, men det bør være en kombinasjon av protein (ca. 20-30gram) og karbohydrater, for å bidra til økning av muskelmassen. Et slikt lite sammensatt måltid kan være en neve nøtter, en yoghurt eller enda bedre Skyr og en banan, sier han.

Grønn banan er ok

Det er altså den gul-brune bananen som er fy-fy i kostholdet, ifølge Lindberg. 

– Den modne bananen inneholder mye stivelse som spaltes raskt til glukose i tarmen og øker blodsukkeret. Grønn banan derimot inneholder mer av en type stivelse som heter resistent stivelse. Denne er svært gunstig for helsen, demper blodsukkerstigning, bidrar til lavere blodkolesterol, stimulerer leverens fettforbrenning og er gunstig for vår tarmflora.

Du trenger med andre ord ikke kutte bananen helt ut fra kostholdet ditt, men bruk litt av den grønne bananen i for eksempel smoothie, forklarer Lindberg.