Slik fronter Therese Johaug landslagets nye sponsor

Kinesisk selskap punger ut millioner i ny sponsoravtale.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det norske langrennslandslaget er populært i Norge og en fin måte å markedsføre oss på, sier Wenqi Zhang, som er leder for Huawei i Norge.

Det kinesiske teknologifirmaet har inngått en sponsoravtale det norske langrennslandslaget. Avtalen er på ett år med opsjon på flere. Avtalen skal være verdt to millioner kroner, får TV 2 opplyst.

Det er Therese Johaug som er valgt til å fronte avtalen. Det gjøres med tette og svette treningsbilder, som du kan se i videoen øverst.

Therese Johaug og Wenqi Zhang i Huawei. FOTO: TV 2 / TV 2
Therese Johaug og Wenqi Zhang i Huawei. FOTO: TV 2 / TV 2

Huawei er allerede sponsor til en rekke sterke sponsorobjekt innen internasjonal idrett som for eksempel Paris St Germain, Arsenal og det Tsjekkiske landslaget i ishockey.

Norske langrennsprofiler vil profileres sammen med internasjonale idrettsprofiler som Bayern Münchens Robert Lewandowski og den tsjekkiske ishockeyprofilen Jaromir Jagr.

– Vi er svært fornøyde med at en internasjonal merkevare som Huawei ønsker å benytte norsk langrenn til å nå et større marked. Bekreftelsen på at vår idrett og våre profiler gjør en forskjell for en kommersielle aktør inspirerer til å forvalte idretten vår på en langsiktig og profesjonell måte, sier Bernt Halvard Olderskog, kommersiell leder for langrenn i Norges Skiforbund.