Denne bilen har aldri vært heftigere

Nytt design og formidable krefter er på vei!

Mercedes har de siste årene gjort store grep når det gjelder design. I april neste år, får også SL "den nye fronten" med andre fangere, grill og lykter.
Mercedes har de siste årene gjort store grep når det gjelder design. I april neste år, får også SL "den nye fronten" med andre fangere, grill og lykter.

Helt siden Mercedes lanserte sin velkjente SL på midten av 50-tallet, har bilen ivaretatt sterke tradisjoner. Kraftige motorer kombinert med elegante linjer i cabriolet-format, har gjennom flere tiår vakt stor lidenskap hos mange.

I dag anses bilen som en legende. Faktisk var debutmodellen, 300 SL Gullwing, verdens raskeste serieproduserte bil i 1954. Dette forklarer nok hvorfor det fremdeles knyttes høye forventinger til SL, særlig med tanke på effekt og ytelse.

Tidenes kraftpakke

Når nyeste facelift-versjon står klar i april neste år, er det ikke bare et friskere og mer sporty design vi kan glede oss til. Nå velger Mercedes å slå på stortromma, toppmodellen får tidenes kraftpakke.

Hele 630 hk og vanvittige 1000 Nm leveres nå fra et digert beist av en motor. Tolv sylindre, seks liter og biturbo gjør altså 2017-modellen av SL 65 AMG til en av tidenes kraftigste Mercedes-cabrioleter. I dag er det kun spesialutgavene fra blant annet Brabus og AMGs ”Black Series” som overgår nykommeren.

De nye prisene er enå ikke klare, men det ventes at verstingen vil koste over tre millioner kroner. Det blir med andre ord ingen storselger. Innstegsmodellen som nå bytter navn fra SL 350 til 400, vil derimot kunne gjøre et brukbart salg. Her får man mer enn nok krefter til en langt hyggeligere pris.

Mellom topputgaven og innstegsmodellen finner vi velkjente SL 500 og 63 AMG. Sistnevnte får også en solid effektøkning fra dagens 525 hk til hele 585.

Les også: Brabus 800: Denne Mercedesen er helt vill

Få, men synlige endringer

I likhet med designskifte som snart er fullført på samtlige Mercedes-modeller, får også SL-en et nytt frontparti. Grill, panser, støtfanger og lykter byttes ut. Dette resulterer i en mer moderne look, samtidig som bilen mister noe av særpreget den har hatt. Men slik vi ser utviklingen nå, er det dette frontpartiet som gjelder på alle nye Mercedes-modeller.

På veien vil nye SL gi deg som sjåfør flere valg. Med ”Dynamic Select” kan du selv velge ønsket kjøreopplevelse, med alt fra Comfort til Sport +. Bilen får dessuten 9-trinns automat som standard – og taket kan åpnes og lukkes i hastigheter på opptil 40 km/t.

Les også: Mercedes SL: Nei - det var ikke plass til to slike på et lite sted