FOR GODT TIL Å VÆRE SANT: Konkurransen har en premie som ikke er til å tro – bokstavelig talt. Skjermbildene viser Facebook-sidene til Reiseportalen.no og Norwegian Airways. FOTO: SKJERMDUMP / FACEBOOK
FOR GODT TIL Å VÆRE SANT: Konkurransen har en premie som ikke er til å tro – bokstavelig talt. Skjermbildene viser Facebook-sidene til Reiseportalen.no og Norwegian Airways. FOTO: SKJERMDUMP / FACEBOOK

Slik svindler de deg med falske Facebook-sider

I verste fall kan du bli utsatt for identitetstyveri dersom du lar deg lure av en falsk Facebook-side. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag gikk tusenvis av nordmenn på en Facebook-bløff under navnet Norwegian Airways.

Siden var til forveksling lik flyselskapet Norwegians Facebook-side, og var spekket med svært lukrative konkurranser. 

Svært lukrativ premie

Facebook-siden Reiseportalen.no ble også opprettet for kort tid siden. Denne hang sammen med den falske Norwegian-siden, og hadde tilsvarende forlokkende konkurranser. 

Norwegian Airways ble stengt ned av Facebook, mens Reiseportalen.no fortsatt er åpen. TV 2 har prøvd å sende melding til dem, men har ikke fått svar. 

Nettsiden Reiseportalen.no er ikke aktiv. Det er et selskap som eier domenenavnet, som for tiden er parkert. Innehaveren av dette selskapet sier til TV 2 at han ikke kjenner til Reiseportalen.no på Facebook.

Identitetstyveri

Begeistrede Facebook-brukere som følger sidens oppfordring om å like, kommentere og dele bildet, kommer trolig aldri til å vinne «en rundreise for fem personer i USA med privat fly, lommepenger og 12 overnattinger på femstjerners hotel». 

Derimot kan de bli svindlet. Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) skriver om såkalte «lik og vinn»-konkurranser at de innebærer stor risiko for Facebook-brukere. 

– Dersom du legger igjen personlig informasjon enten på Facebook-innleggene, eller på nettsider det linkes til, risikerer du å bli trukket penger, bli utsatt for ID-tyveri eller bli kontaktet av svindlerne, som vil forsøke å få tak i penger eller mer informasjon fra deg, skriver Norsis på sine nettsider.

Tar opp lån i andres navn

Svindlere spør ikke nødvendigvis etter personlige opplysninger i selve Facebook-posten, men kontakter deg kanskje senere og later som du har vunnet. Da ber de kanskje om adressen din, som du kanskje mer enn villig gir fra deg hvis du tror du har vunnet tidenes ferietur

Dersom uvedkommende har adressen din og andre personlige opplysninger, kan de for eksempel ta opp et lån i ditt navn eller gi seg ut for å være deg på andre måter.

Av mer harmløse, men kanskje ubehagelige, konsekvenser er spam eller telefonsalg.

Selger likes videre

Jørund Heimholt er blant innehaverne av nettsiden Datahjelperne. Han sier en Facebook-side med mange likes kan selges videre. 

– Når man har samlet et visst antall likes, kan man selge siden til et selskap eller en organisasjon. Da kan de endre siden til å dreie seg om noe annet enn det følgerne opprinnelig har klikket like på, sier han til TV 2.

Fenomenet heter «like farming», og har som formål å få flest mulig likes og deretter selge siden videre. Da er det opp til de nye eierne å bestemme hva siden skal inneholde.

Heimholt sier de vanligste kjennetegnene for svindelsider er at de kjører lik-og-del, har flotte produkter, nyopprettet Facebook-side med få poster og ingen kontaktinformasjon.

I strid med Facebook-regler

Kampanjen som Norwegian Airways hadde lørdag, og som Reiseportalen fortsatt har søndag, er uansett i strid med retningslinjene til Facebook. Reglementet til nettsamfunnet forbyr kampanjer der brukerne må dele noe for å delta i en konkurransen.

Slike overtramp kan alle rapportere inn til Facebook.

Men det er ikke bare din egen sikkerhet som står på spill hvis du kaster deg på en falsk konkurranse. Ved å like, dele og kommentere, bidrar du til at svindelen sprer seg til flere.

Derfor skal Facebook-brukere alltid bruke en sunn porsjon skepsis når de dumper bort i en lik og vinn-konkurranse.

OFFISIELL: Den lille ikonet ved siden av navnet til siden, bekrefter at siden er ekte og offisiell. TV 2 facebook FOTO: SKJERMDUMP / FACEBOOK
OFFISIELL: Den lille ikonet ved siden av navnet til siden, bekrefter at siden er ekte og offisiell. TV 2 facebook FOTO: SKJERMDUMP / FACEBOOK

– Undersøk Facebook-siden innlegget kommer fra. Utgir den seg for å være hovedsiden til en kjent aktør? råder Norsis på sine nettsider.

En kjendis, offentlig person, globale merkevarer, bedrifter eller media vil som regel ha det lille ikonet ved siden av navnet, som bekrefter at siden er ekte og offisiell (se bildet til høyre). 

For godt til å være sant

Er du i tvil om siden er ekte, kan du søke etter samme navn på nettopp Facebook. Da vil du sannsynligvis finne den ekte siden. 

Se også opp for dårlig norsk og skrivefeil, og hvis de ber deg oppgi kort- eller kontoopplysninger. Detaljerte personopplysninger kan brukes til identitetstyveri, så ikke oppgi slike. 

Den viktigste forholdsregelen er uansett det eldgamle jungelordet: hvis noe virker for godt til å være sant, så er det nettopp det.