Nå skal den bli ambulanse også

Ikke akkurat noen ombygd varebil ...

Svenske Nilsson Special Vehicles er i gang, nå skal de gjøre ambulanse ut av nye Volvo XC90. Foto: Nilsson.
Svenske Nilsson Special Vehicles er i gang, nå skal de gjøre ambulanse ut av nye Volvo XC90. Foto: Nilsson.

Sykebiler finnes i mange varianter, og også flere størrelser. Tradisjonelt har man gjerne tatt utgangspunkt i enten stasjonsvogner eller varebiler – og så bygget om og skreddersydd til det som kreves av en ambulanse.

Nå er også en pickup-basert sykebil på vei inn på det norske markedet. Den tar utgangspunkt i Volkswagens Amarok. Men det spørs om den ikke havner litt i skyggen av det svenske Nilsson nå er i gang med.

Fortsatt 4x4

Nilsson Special Vehicles er store på ombygging av biler, enten det er limousiner, ambulanser eller biler skreddersydd til andre formål. 

Nå har de satt i gang et helt nytt prosjekt. De skal nemlig gjøre ambulanse av storsuksessen Volvo XC90. I dag gjør det samme med XC70, men den modellen er snart ved veis ende. Dermed trengte Nilsson et nytt utgangspunkt. De beholder altså bil med firehjulstrekk, men går opp i størrelse. 

Dette blir en helt syk ambulanse

Byttes etter fire-fem år

Når deres spesialister går i gang, forlenger de akselavstanden på XC90 med én meter. I forhold til dagens XC70-ambulanse, blir den nye 11 centimeter bredere, 26 centimeter høyere og 15 centimeter lengre. Det gir mer innvendig plass, og bedre arbeidsmiljø for de som skal jobbe ombord.

Under panseret går man for Volvos D5-dieselmotor, men det kan også bli en bensinutgave etter hvert.

Sverige og Norge er de to viktigste markedene i starten, men Nilsson har også ambisjoner om å kapre kunder i andre europeiske land.

I utgangspunktet regner de en levetid på fire-fem år for ambulansene sine. Da har de typisk rullet et sted mellom 400.000 og 450.000 kilometer, og er modne for utskifting. 

Nektet å slippe forbi ambulanse i utrykning – i 170 km/t

Klikk her for å lese mer om Volvo XC90