– Den elsker svinger – men er ikke så glad i fotobokser ...

En perfekt ungdomsbil mener Johan (21).

Porsche 944 kan være en billig inngang til å bli Porsche-eier. Foto: Privat.
Porsche 944 kan være en billig inngang til å bli Porsche-eier. Foto: Privat.

I spalten "Bilen Min" har Broom-leserne mulighet til å fortelle om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Porsche 924 og 944 er både rimelige og fine biler å starte Porsche-karrieren med. Slik som Johan som eier denne bilen har gjort.

Dessuten har disse modellene en spennende historie også. 924 kom først, i 1976, og var opprinnelig designet av Porsche for VW. Men da VW trakk seg fra prosjektet til fordel for sin egen utviklede VW Scirocco, kjøpte Porsche opp rettighetene til bilen.

I 1982 ble 944 introdusert. Bredere skjermer og større motor var de største endringene på 944 kontra 924.

Motoren på 2,5 liter var oppsiktsvekkende stor til å ha bare fire sylindere. Etter hvert kom heftigere modeller. Både Turbo i 1985 og Turbo S i 1988.

Modellen som Johan har kom i 1989, den er en S2 og har mange av designelementene til Turbomodellen, men har altså en sugemotor på 211 hk. Motorvolumet er nå på 3-liter - og, ja, vi snakker fortsatt om fire sylindere.

Det skal dog sies at 924/944-modellene vakte en del harme til å begynne med. Vannavkjølt motor foran var liksom helt feil i en Porsche, mente mange. Men tydeligvis ikke alle.

Modellen ble nemlig en stor suksess for den tyske sportsbilprodusenten. Det finnes også et brukbart utvalg av disse bilene til salgs i Norge, så om du blir inspirert av denne artikkelen og bilen så finnes det absolutt håp.

Porsche 924/944: Her snakker vi kul førstebil

Bilen:

Merke, modell: 1991 modell Porsche 944 S2

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte den av en 78-åring for tre uker siden, han solgte den fordi han ikke lenger kom seg hverken inn eller ut av bilen.

Hva har du gjort med den? Ingenting annet enn vasking og (mye) kjøring.

Liker best med bilen: Vippe-opp lyktene som bokstavlig talt lyser 80-tallet.

Liker minst med bilen: Dyr å vedlikeholde. (Dyre deler, og en noe spesiell motor som krever mye og ofte vedlikehold)

Beste opplevelse med bilen: Søndagsturen forrige helg

Framtidsplaner for bilen: Holde den godt vedlikeholdt, bytte til et stivere understell. Ellers la den være original.

Drømmebil: Det finnes så mye kult der ute at det vet jeg ikke, kan nevne topp 100 listen hvis dere vil?

Annet: Jeg satt på finn.no en lørdag da jeg kom over denne. Dette er en type bil jeg har vært på jakt etter i lang tid. Noen timer senere var den kjøpt og hentet. Sparekontoen ble endelig tømt, og en fantastisk 944 S2 kom til gårds. .

Denne bilen har en sprek 3-liters motor med 4 sylindere, som yter 211 hk. Det er faktisk den nest-største rekkefireren som noen gang hadde blitt produsert da den kom sent på 80-tallet. 750 ccm pr. sylinder gir et fantastisk bunndrag.

Girkassen er plassert bak og gir nær en 50/50 vektfordeling. Bilen elsker svinger, og er mindre glad i fotobokser! Den har gjennomgått en slankeoperasjon med blant annet glassfiber-skjermer og veier nå 1.180 kg. Ellers original. Jeg kjører så ofte jeg har tid, men nå har jeg dessverre satt den vekk for vinteren.

Dette er nok en kommende klassiker(om den ikke allerede er det), med fantastiske egenskaper. Tøft design, dette er en bil som vekker oppmerksomhet, og folk tror nesten ikke på meg når jeg forteller at modellen er fra 80-tallet.

Porsche 944: Nå kan den være et veterankupp

Eieren:


Navn: Johan August Syvertsen

Alder: 21

Bosted: Larkollen, Rygge kommune, Østfold

Litt om meg selv: Kommer fra Larkollen, bosatt i Oslo for tiden. Studerer økonomi.

Biler har alltid vært den genuine interessen i livet. Jeg fikk øynene opp for Porsche for et par år siden. Jeg er veldig fan av filosofien til Porsche: Bygge en bil som er laget for racerbanen, og samtidig henting i barnehagen/kjøre til/fra jobb. Er aktivt medlem i Porsche Club Norge.

Les også: Og slik skal du IKKE forsøke å reparere 944-en din...

Vis fram bilen din:


Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Johan om? Bruk kommentarfeltet under!

Les også: Så billig får du toppmodellene nå