Eieren forteller at Ford Kugaen uten forvarsel begynte å riste, så mistet han helt kontrollen over den. I etterkant viser det seg at en sensor i rattet som var koblet til antiskrensen hadde sluttet å fungere. Illustrasjonsfoto.
Eieren forteller at Ford Kugaen uten forvarsel begynte å riste, så mistet han helt kontrollen over den. I etterkant viser det seg at en sensor i rattet som var koblet til antiskrensen hadde sluttet å fungere. Illustrasjonsfoto.

Bilen begynte å riste – så mistet Joakim all kontroll

– Dette kunne blitt en dødsulykke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Joakim Maylove Moltzau opplevde i helgen alle bilføreres store mareritt. I 80 km/t førte svikt i bilens elektronikk til at Joakim mistet all kontroll over bilen.

Den dramatiske episoden oppsto ved Haukeli. Joakim og to venner hadde vært på Hovden da bilen uten forvarsel begynte å riste.

Dette førte til at Joakim mistet all kontroll over bilen slik at den snurret rundt og ble stående midt i veien. Bare tilfeldigheter gjorde at det ikke kom møtende trafikk eller at bilen forsvant ut i grøfta og utfor et stup. Det skriver ta.no

Uhyggelig

- Dette kunne blitt en dødsulykke, sier Moltzau til TA. Han skjønte først senere at det var snakk om en teknisk feil på bilen, en 2008-modell Ford Kuga.

– Det var en veldig uhyggelig situasjon. Og det var ingen av oss som skjønte hva som egentlig skjedde før vi hadde stoppet, summet oss, begynt å kjøre og det skjedde igjen.

I etterkant viste det seg at en sensor i rattet som var koblet til antiskrensen hadde sluttet å fungere uten at det ifølge bileieren hadde kommet opp noe forvarsel eller feilmelding.

Fordi elektronikken i bilen ikke registrerte noen bevegelse fra rattet ble det tolket som om bilen skled og autoskrensen slo seg på.

Misfornøyd

Moltzau er svært misfornøyd med servicen han har opplevd etter at feilen ble oppdaget.

- Jeg har vært i kontakt med både forhandleren og importør og begge fraskriver seg alt ansvar så lenge bilen er eldre enn fem år og utenfor reklamasjonstiden, sier Moltzau. Dersom han ønsker å reparere feilen må han derfor selv ut med 3200 kroner for en ny sensor.

Selv om Ford ikke vil innrømme at dette er en vanlig feil oppfordrer Moltzau andre bileiere om å få sjekket bilen.

- Nå har jeg egentlig bare mest lyst til å kvitte meg med bilen, sier han til TA.

Flere varsler

Importøren mener at bileieren burde fått flere varsler om at vinkelsensoren i bilen ikke fungerte.

- Jeg har vært i kontakt med teknisk avdeling og de forteller at det vil komme flere feilmeldinger med varsler i instrumentgruppen dersom sensoren slutter å fungere, forteller informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

Selskapet påpeker at bilen er åtte år gammel og med forholdsvis lang kjørelengde og at dette er å regne som normalt vedlikehold.

- Vår forhandler foretok feilsøking kostnadsfritt for kunden i et forsøk på å løse saken og opprettholde et godt kundeforhold, avslutter Sønsteby.

Flere bil og motorsaker fra ta.no finner du her: 

Les også: Her er tre smarte nybilkjøp