Det er flere grunner til at du bør merke deg denne

Luksus-faktoren er høy – men prisen er gunstig. Les testen: 

Kia har fått skikkelig dreis på designet sitt - og Optima er merkets nye flaggskip. Den er interessant, fordi den nå kommer med veldig mye utstyr - og snart er klar med både ladbar hybrid drivlinje og egen stasjonsvognutgave!
Kia har fått skikkelig dreis på designet sitt - og Optima er merkets nye flaggskip. Den er interessant, fordi den nå kommer med veldig mye utstyr - og snart er klar med både ladbar hybrid drivlinje og egen stasjonsvognutgave!

Hva er dette?

Nordmenn er ikke spesielt glade i sedaner. Vi foretrekker stasjonsvogn. Men likevel er det interessant når Kia nå gjør seg klare til å lansere siste versjon av flaggskipet Optima.

Joda, det er en sedan. Men bakgrunnen for at vi mener den er veldig interessant likevel, er tredelt:

Dette er veldig mye bil for pengene.

Om ikke så lenge kommer den med ladbar drivlinje.

For første gang har Kia tenkt å lage stajonsvogn-utgave! 

Alt dette tilsier at Optima bli en modell som langt flere vil ha et forhold til i løpet av det kommende året. Og selv om bilen vi omtaler her ved første øyekast ser rimelig identisk ut med forgjengeren, har det skjedd viktige ting.

Her kan du lese mer om hva du har i vente.

Les også: Denne bilen kan overraske deg

Hvordan er den å kjøre?

Kia har for første gang sørget for at Optima har justerbart understell. Her kan du velge nå velge å sette den i Sport, i tillegg til vanlig kjøremodus.

Det hele oppleves mer gjennomført enn før. Komforten er god, setene komfortable og støynivået redusert. Det er ganske enkelt en bil du kan kjøre langt med, uten å bli sliten.

Men den er et godt stykke unna å være en like frisk bil i svingene som en del av konkurrentene. Selv i Sport-modus mangler det litt på styrefølelsen og måten understellet responderer når det kjøres litt aktivt. Men her vil det kreves mer kjøring enn vi fikk anledning til på lanseringen, til å konkludere skikkelig.

Likevel, Kia er helt klart inne på rett spor her. Optima tar kjøreopplevelsen et nytt steg videre.

Les også: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

Hvordan er plassen?

Den største overraskelsen vi får, er hvor romslig det er i baksetet. Her har du nesten limousine-plass til beina. En bred dør, gjør det også lett å gå inn og ut. 

Takhøyden er imidlertid noe snau. Så om du er over 180 cm, risikerer du å måtte justere sittestillingen litt, for ikke å subbe oppi taket.

Romfølelsen er god, takket være det store glasstaket, som for øvrig kan åpnes.

Foran er det også raust med plass. Men igjen, en sitter ganske høyt. Vi skulle gjerne hatt muligheten til å senke setene enda lavere. 

Bagasjerommet er på 510 liter – og det er helt klart godkjent. 

Finest utenpå eller inni?

Siden Optima er flaggskipet, forventes det at den skal tåle å sammenlignes med dyrere konkurrenter. Det kan den også – uten at den kommer dårlig ut. Finish og opplevd kvalitet er blitt høynet, blant annet ved utstrakt bruk av mer eksklusive materialer, og mindre hardplast.

Sømmene i skinnet er finere, dashbordet er trukket i skinn, infotainmentsystemet er nytt og siden kun toppmodellen tas til Norge, har den masse utstyr. Blant annet får du trådløs lading av mobilen din, varsel om kryssende trafikk ved rygging, adaptiv cruisekontroll, ventilerte/varme seter foran, oppvarmet ratt, rygge- og frontkamera med 360 graders over view og elektriske skinnseter.

Eksteriøret er stilrent og elegant. Fronten er skarp og sportslig. Men de tre "spottene" som utgjør tåkelysene i hver sin ende av frontspoileren er det imidlertid delte meninger om. 

Etterhvert blir Optima også tilgjengelig med GT-styling. Da blir den mer sportslig, og dette kan sammenlignes med S-line-pakken hos Audi. 

Særlig i GT-innpakning synes vi eksteriøret er finest.

Les også: Er det smart å betale ekstra for 4x4?

Går den bra?

Inntil videre er det kun ett motoralternativ til Optima. Det er en 1,7-liters dieselmotor som har fått litt mer fraspark enn tidligere. Her er effekt økt fra 136 til 141 hk, mens dreiemomentet er på 340 nm. Dette er koblet mot en ny, syvtrinns dobbelt clutch automatgirkasse.

Denne kombinasjonen fungerer godt ved vanlig kjøring, selv om girkassen er noe tregere enn de beste på markedet når du skal gire ned med hendlene bak rattet.

0-100 km/t tar 11,3 sekunder, og det er slett ikke imponerende. Men for de som vil ha mer krefter, er det altså greit å vite at det kommer en ladbar hybrid med rundt 200 hk, og en enda sprekere GT-versjon i tillegg.

... og hva er konklusjonen?

Kia viser med Optima at de kan hevde seg mot konkurrenter som Ford, Volvo og VW, når det kommer til opplevd kvalitet. De tar særlig interiørkvaliteten et steg videre. Designet er dessuten tøffere enn de fleste andre, og bakseteplassen i særklasse. Legg til at utstyrsmengden er svært god, og prisen fornuftig lav, så begynner det å bli interessant.

Men litt hard plast, følelsen når du tar i dørhåndtaket og lyden når du lukker døren, avslører at det ikke er helt premium-nivå enda. Det samme gjør girkassen og motoriseringen.

Likevel er det en svært spennende nykommer vi har fått testet her. Med litt mer motor, tror vi dette kan passe mange, norske bilkjøpere godt.

Dessuten: Om stasjonsvogna blir like flott som konseptbilen, kan hadde vi vært villige til å kjøpe den, om så det var en tråbil! 

Les også: Småbil med høy luksus-faktor