Stadig flere dør i byggebransjen:
Asle falt 17 meter - overlevde
Ny rapport fra Arbeidstilsynet viser stigende dødstall i bygg- og anleggsbransjen. Rogalendingen Asle Haaland overlevde på mirakuløst vis.
– Det er jo tøft å se disse bildene. Anklene mine er helt knuste. Pulveriserte, sier Asle Haaland, mens han stirrer på sykehusbildene fra den skjebnesvangre dagen i 1998.
Byggearbeideren - som den gang bare var 26 år - tok seg opp i et stillas under byggingen av Gardermoen lufthavn.

Så gikk noe fryktelig galt.
– En bolt var satt feil i, og vekten av meg var nok til at det festet glapp, sier han.
Opplevde marerittet
Asle falt 17 meter og deiset i bakken med beina først. På mirakuløst vis overlevde han fallet, men senskadene preger ham fortsatt.
Senest denne måneden ble han atter en gang operert for skader som sitter i etter fallet på 90-tallet.
– Jeg knuste hælene, bristet ryggen og fikk generelt mye bank, sier han.
For dårlige HMS-rutiner
Rogalendingen overlevde, men det er det slett ikke alle i bygg- og anleggsnæringen som gjør.
For i en fersk rapport fra Arbeidstilsynet, går det frem at stadig flere mister livet i byggebransjen. De siste seks årene har tolv personer mistet livet i snitt, og de fleste dør i fall- og klemulykker.

– Vi går jo rundt på tilsyn, og ser flere byggeplasser uten nødvendige sikkerhetstiltak. Man kan riktignok aldri gardere seg mot dødsulykker, men alle må gjøre det en kan for å sikre seg, sier regiondirektør Borghild Lekve i Arbeidstilsynet.
Dødstallene i rapporten betyr faktisk at risikoen for å dø på jobb er dobbelt så høy i anleggsbransjen som for snittet i alle andre næringer.
– Byggeprosjekter er ofte veldig komplekse. Det er mange aktører inne i bildet, og av og til kan ansvarsfordelingen og rollene være uklare. Det gjør det utfordrende å ha gode nok HMS-system, sier Lekve.
Et nytt liv
Til tross for sørgelig statistikk, har en av ulykkene fått et positivt utfall. Ulykken gav nemlig Asle drivkraft til å hindre at andre byggearbeidere blir utsatt for dødsfall og skader.
I dag driver han eget HMS-firma som lever av å sikre bygg- og anleggsplasser.
– Jeg fikk jo så og si en ny start etter ulykken. Et nytt liv og en ny karriere. Det er rart å si det, men i dag er jeg nesten glad for at det skjedde, sier Asle.