Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:


Hei Benny

Da jeg nylig kjøpte ny bil, delbetalte jeg nybilen med den gamle. De takserte den i utgangspunktet til 160.000 kroner, noe jeg syntes var helt greit. Hadde muligens fått 10.000-20.000 mer om jeg hadde gjort jobben selv, litt avhengig av hvor mange av de små skjønnhetsfeilene jeg hadde orket å utbedre før salg.

Så langt alt vel. Ved nærmere ettersyn trakk de 13.000 kroner for en del småskrammer samt nye vinterdekk. De skulle deretter gi den full overhaling innvendig og utvendig.

Så oppdager jeg etter hvert bilen lagt ut for salg i bruktavdelingen. Pris 195.000 kroner. 48.000 kroner mer enn jeg fikk for den. Det var mye, men greit nok tenkte jeg, siden de skulle fikse den til nær nybilstand. Hadde gledet meg litt til å se bilen "restaurert". Ingen av skrammene var imidlertid utbedret. Utvendig var den langt fra buffet og polert, innvendig så det ut som de bare hadde kastet ei skitten vaskefille rundt - smuler i sprekker og en sjokoladeflekk i passasjersetet som fremdeles luktet kvikk-lunsj. Vinterdekkene var også de samme gamle.

Er dette normal praksis? Har man noen grunn til å syte over dette? Jeg skjønner at det er forhandlerens rett å forsøke seg på å selge bilen i hvilken som helst stand de ønsker, men jeg føler meg litt lurt. Og for ikke å snakke om det kommer en godhjertet kunde og kjøper bilen i den forfatningen. Mvh Olav


Benny svarer: 

 

Heisann Olav!
Jeg skjønner godt at du blir litt skuffet, også at du kan føle deg litt snytt her. Dette er nok også en problemstilling som mange andre enn deg har opplevd og kjent på frustrasjonen over.

Men på den annen side: Du har fått et tilbud som du har godtatt på gamle bilen din. Hva som siden skjer med den er totally out of your business - for å si det på godt norsk. Du må gjerne syte, men det er bortkastet energi.

Hvordan den er når neste eier kjøper den, er jo heller ikke ditt problem, eller noe du bør bekymre deg over.

Nå virker jeg kanskje litt i overkant kynisk og hard. Det er ikke meningen, men det jeg sier er både rett og riktig.

Litt sleipt ...

La meg utdype litt. For jeg synes heller ikke at dette er helt greit. Men på den annen side er nok ikke dette noen helt uvanlig praksis - selv om det i ditt tilfelle har blitt strukket i overkant langt. Dog uten at hverken du eller jeg kan gjøre noe med det.

Om det er sleipt? Det er i alle fall vanskelig for meg å svare nei på det.

Hvis det er slik som du beskriver, at det fortsatt lukter Kvikk-lunsj i setene og at bilen knapt er vasket, så kan da ikke dette være en særlig seriøs aktør?

Men la oss se helt hypotetisk på hva som godt kan komme til å skje med din gamle bil.
Det kommer en familie og ser på den. De liker bilen, og er villige til å kjøpe den.

Slik kan du tjene penger på bruktbil

Vinninga går opp i spinninga

Forutsetningen er at den, den og den skrammen utbedres, at bilen renses innvendig og at de får med nye vinterhjul av god kvalitet og at bilen får en service før de overtar den. Dette koster forhandleren minst 10.000 kroner.

Så har forhandleren hatt utgifter på annonsering, selgeren som selger den igjen skal ha provisjon og man har rentetap på kapital. Dette koster la oss si 4.000 kroner.

Så går det ett halvt år, så står kunden med din gamle bil igjen. Nå er han forbanna. Motorstopp. Dieselpumpe har røket. Nå vil han ha gratis lånebil og din gamle bil må repareres på bruktbuilgarantien. Dette koster fort 35.000 kroner.

Forhandleren der du byttet inn din bil har da hatt utgifter på 49.000 kroner, mens fortjenesten i utgangspunktet var på 48.000 kroner.

Da har vi heller ikke tatt høyde for husleie, strøm, telefon, lønn til sentralbord / kontorfunksjoner og vaskehjelp og alt det andre som følger med det å drive forretning.

La oss håpe at girkassa og hjullageret på gamlebilen din ikke ryker før garantien har utløpt. Da er det nemlig ikke sikkert at forhandleren din er der når du kommer og skal ha service på din nye bil...

Vanskelig å tjene penger 

Dette er som nevnt helt hypotetisk. Men etter mange år i bilbransjen,  vet jeg at dette er hverdagen for mange forhandlere. Tro meg - det er en knallhard verden der ute.

Klarer man å gå i "null" på bruktbilsalget, så er det helt OK. Klarer man å gå fem prosent i pluss - så er det pølser i lunsjen på fredag!

Som sagt - jeg forstår at du stusser, men jeg håper også at jeg har klart på formidle hvorfor det er som det er.

Et lite råd helt til slutt: Ikke bruk mer energi på gamlebilen, men kos deg med den nye!

Slik kjøper du bil til lavest mulig pris

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: