Slik lagrer du hjulene dine riktig

– Jeg får noen ganger vondt i magen når jeg ser hvordan folk behandler hjulene sine. 

Nei – dette er ikke et dekkhotell og det er heller ikke riktig måte å lagre hjulene på. Illustrasjonsbilde fra Toyota.
Nei – dette er ikke et dekkhotell og det er heller ikke riktig måte å lagre hjulene på. Illustrasjonsbilde fra Toyota.

De aller, aller fleste av oss har vel nå skodd bilen for vinteren, med vinterdekk, og kanskje funnet fra både snøkost og isskrape også. Utstyr vi utvilsomt trenger de neste månedene.

Men sommerdekkene du nettopp tok av – hvordan lagrer du dem?

Grunnen til at vi spør et at det slett ikke er likegyldig hvordan delagres. Har du satt dem opp bak husveggen, eller dyttet dme innunder terrassen? Vel, da bør du kanskje tenke om igjen.

Mørkt, kaldt og innendørs

Det ifølge Svein Rust, som er daglig leder av et av Norges største dekkvarehus, Eiker Motorshop. Ikke bare det, han har jobbet med bildekk siden 1973. Det er vel med det liten grunn til å tvile på at Rust vet hva han snakker om.

– Dekkene bør lagres mørkt, litt kjølig og gjerne liggende, da holder gummien seg "fersk" lenger, forklarer Rust.

– Selvfølgelig innendørs. Gjerne låst også, om man har dem i en fellesgarasje eller lignende. Hjul er ettertraktet som tyvegods. Det er ikke få stjålne hjulsett vi erstatter i løpet av et år, forteller han.

Dato-stempling på dekk: Dette må du huske å sjekke

Dekk er ferskvare

– Du sier at dekk er ferskvare. Hva mener du med det – og hvor lenge mener du at vi kan bruke et sett med dekk, før det "går ut på dato"?

– Om vi tar dette fra begynnelsen. Et nyprodusert dekk som oppbevares og lagres riktig hos en forhandler, altså tørt og kaldt, kan fint lagres to til tre år med svært liten forringelse.

– Det er når dekket kommer på bilen og tas i bruk, at nedbrytningen starter. Salt, temperaturendringer, UV-stråling er alle ting som påvirker gummien i tillegg til bruks-slitasjen, så klart.

Fire sesonger

– Jeg vil si at et vinterdekk som er brukt i fire sesonger, bør man sterkt vurdere å bytte ut.

– Selv om man har kjørt lite og har mye mønster igjen?

– Ja. Fordi gummien har forandret seg såpass mye at dekket definitivt har nedsatte egenskaper. Det bør byttes, slår han fast.

– Men gjelder dette selv om man lagrer dekkene riktig også?

– Ja det gjør det. Det gjelder både sommerdekk og vinterdekk også. Jeg har jo også sett at enkelte lagrer hjulene sine i en stabel i sørveggen på terrassen. Vet du hva? Da får jeg vondt i magen. Det er jo verdier for mange tusen kroner som ligger der og blir ødelagt. Jeg blir nesten litt sjokkert når jeg ser hvordan enkelte folk behandler dekkene sine. 

Det kan være glatt - selv om det er plussgrader

Har selv kjent på forskjellene

– Dekk som lagres på den måten, forringes enda fortere og bør jo byttes etter bare to- tre år spør du meg...

– Jeg har selv testet identiske dekk, nye og brukte - og har dermed i praksis opplevd forskjellen, avslutter dekkeksperten.

Så da er det kanskje på tide for oss som ikke har full orden på dette og ta den jobben nå, først som sist. Så varer hjulene litt lengre.

Dette er dekk-tabbene du bør unngå