FORTELL OSS DIN HISTORIE: The Victorian Taxi Association står bak det som kan bli årets minst vellykkede PR-kampanje. Foto: Twitter
FORTELL OSS DIN HISTORIE: The Victorian Taxi Association står bak det som kan bli årets minst vellykkede PR-kampanje. Foto: Twitter

Sjekk taxiselskapets katastrofale PR-flopp: «Jeg satt meg i noen andre sitt oppkast»

Er dette årets største reklametabbe? 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det gikk som det måtte gå da The Victorian Taxi Association (VTA) i Melbourne lanserte Twitter-kampanjen #YourTaxis.

Meningen var å få kundene til å dele sine beste minner fra sine taxiturer.

Nå føyer de seg inn i rekka over selskaper og myndigheter med katastrofale kampanjer i sosiale medier.

Australske News mener at kampanjen er årets største sosiale medier-tabbe.

Hvem kan vel glemme #minregjering, hvor den norske regjeringen håpte på positivt engasjement, men bare endte med kritikk, eller Freias #detnære-kampanje som endte opp med massiv kritikk mot bruk av palmeolje. 

New York-politiet prøvde seg også med #myNYPD. Det tok ikke lang tid før Twitter nærmest rant over av kontroversielle bilder med politibetjenter brukerne mente forsømte arbeidet sitt. 

Rasisme, villmannskjøring og homofobi

Under hashtaggen #YourTaxis har de australske taxikundene rast mot selskapets villmannskjøring, rasistiske ytringer, homofobi, slibrigheter og sextrakassering.

På Twitter finner man tusenvis av meldinger fra kunder som klager over dårlig service, om sjåførenes fryktelige kroppslukt og upålitelighet.

Noen klager på at taxiene aldri dukket opp, mens andre forteller om sjåfører som prater i mobilen under kjøreturen. 

Flere kvinner klager over gjentatt sextrakassering fra sjåførene. Mange forteller at de er blitt befølt under kjøreturen. «Jeg satt meg i noen andre sitt oppkast», skriver en.

Mange hevder at #YourTaxis-kampanjen er såpass mislykket at de nå kommer til å bli slått av omstridte Uber.

– Som å be om bråk

PR-ekspert Nicole Reaney sier til News at taxiselskapet enten har vært «ekstremt naiv» eller at de har vært «sultne på å ta en risiko».

– Alle du kjenner har en fryktelig historie eller opplevelse med en taxisjåfør. Jeg tviler virkelig på at et selskap hadde promotert seg på denne måten uten å forutse utfallet, sier hun. 

Og:

– Denne hashtaggen var som å be om bråk.

Under kan du lese flere av #YourTaxis-meldingene på Twitter: