Derfor kan hjulet sitte bom fast

Vi forteller deg hvordan du enkelt unngår dette. 

Mange opplever i disse dagene at bilhjulet sitter bom fast – selv om hjulmutterne  er fjernet.
Mange opplever i disse dagene at bilhjulet sitter bom fast – selv om hjulmutterne  er fjernet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte: 

Vår og høst, når dekkene skal legges om, er jeg stadig plaget av at hjulene sitter "fast", selv etter at jeg har tatt ut alle hjulboltene. Dette har jeg opplevd på alle mine biler med lettmetallfelger (alle Audi - selvsagt), men har hørt om flere med andre bilmerker som har hatt det samme problemet. Selv et kraftig spark på kanten av felgen er lite til hjelp noen ganger. Jeg har aldri opplevd dette med stålfelger, så jeg regner med at det har noe med oksidasjon av aluminium mot stål.

1) Har du et smart råd for hvordan å løsne hjulet på en måte som ikke skader felgen?

2) Er det noe smart jeg kan gjøre for å unngå at hjulene sitter fast ved neste hjulskift? Kan jeg f.eks. smøre på et tynt lag med vaselin eller olje av noe slag, eller lignende?

Mvh Stein Henriksen


Benny svarer: 

Hei Stein! Dette er det nok mange som opplever i disse dager. Jeg gjorde det senest selv i går, da jeg skulle legge om til vinterhjul på en Toyota.

Grunnen til at hjulene sitter fast etter at hjulboltene er fjernet, er at det ofte oksiderer mellom selve felgen som er i aluminium og flensen på hjulnavet som er i stål. Dette gjør at felgen kan sitte skikkelig godt fast også.

1. Løsninger er like enkel som brutal. Om man ikke klarer å rikke/vrikke felgen av, så pleier jeg å bruke en litt tung sleggehammer og gi selve felgkanten et "klask" med denne. En god felg tåler ganske mye, så sannsynligheten for at man ødelegger noe er minimal. Men for sikkerhets skyld bruker jeg en plankebit imellom. slik at ikke hammeren treffer felgkanten direkte.

Ta også på et par hjulmuttre. Bare litt. Slik at felgen ikke farer "veggimellom" når den løsner.

2. Når man får av hjulet, så pusser man anlegget på hjulnavet (illustrert med rød ring på bildet over)  helt rent med for eksempel stålbørste eller sandpapir. Legg på et tynt lag med hullagerfett eller annen type grease på selve anlegget. Litt motorolje kan også brukes, men noe som er mer tyktflytende fungerer bedre, og tørker ikke så lett ut.

Puss også litt forsiktig av rundt den innvendige senteråpningen på felgen. Det er ofte et hvitt belegg her. Dette kommer av at aluminium og stål reagerer med hverandre.

Men det kan også skje med stålfelger. Da er det som regel rust, skitt og smuss som gjør at det sitter fast. Bare å rengjøre / pusse og å smøre opp her også. 

Gjør du dette, da kan du være trygg på at du får dette enkelt løs igjen til våren også. Lykke til!

Årets store vinterdekk-test: Dette er de aller beste

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: