Uklart om nytt luksusmerke kommer til Norge

Her skal det satses stort.

Genesis skal bli et eget luksusmerke. Hyundai har store ambisjoner for denne satsingen.
Genesis skal bli et eget luksusmerke. Hyundai har store ambisjoner for denne satsingen.

I forrige uke kom nyheten om at Hyundai skal lansere sitt eget luksusmerke. Gensis heter det, og skal raskt bli til en hel liten familie av biler.

I bilbransjen blir dette sett på som svært ambisiøst. Å bygge en helt ny luksus-merkevare fra scratch er både  kostbart og tidkrevende. Men Hyundai har muskler og stor selvtillit etter mange år med vekst. Målet er å få til noe tilsvarende det Toyota har klart med sitt luksusmerke Lexus.

Kan ikke si mer

I løpet av fem år skal det komme seks forskjellige Genesis-modeller. Så langt har ikke Hyundai fortalt oss veldig mye rundt selve satsingen. Men det er kjent at Genesis først skal lanseres i Korea, Kina Nord-Amerika og Midt-Østen.

Deretter skal turen komme til flere land i Europa. Men om Norge er ett av disse, det er ikke godt å si ennå.

– På nåværende tidspunkt kan vi ikke si mer enn det Hyundai gikk ut med da de slapp nyheten om at Genesis skal bli et eget merke. Det vil si at Europa skal komme som neste satsing etter de første markedene. For Norge vil det nok også være naturlig å vurdere ut fra hvilke typer motor og utstyr bilene kommer med, sier Morten Brusletto som er senior PR-manager for Hyundai i Norge.

Les mer: Dette skal bli et helt nytt luksusmerke

Ekstra-service

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv jobbet med Hyundai i mange år. Han er en av dem som håper at Genesis skal komme til Norge.

– Ja, jeg tror dette kan bli veldig spennende. Når Hyundai først setter i gang noe sånt som dette, kommer de nok til å satse skikkelig. Å konkurrere mot premiummerkene er mildt sagt vanskelig. Skal du klare det, bør du levere design, kvalitet og teknologi som helst ligger et par hakk over det de etablerte konkurrentene gjør. I tillegg må nok Genesis prises aggressivt. I satsingen ligger det også mye fokus på oppfølging og ekstra-service til kundene. Det tror jeg er veldig smart i en tid der mange har svært hektiske hverdager, mener Benny.

Bilen finner restaurant, hjelper med bordbestilling – og guider deg til døren

Typisk nisjemerke

– Men i forhold til Norge, hva blir viktig her?

– Det mest grunnleggende er nok prisene. De avhenger i stor grad av hva slags motorer Genesis vil komme med. Store motorer drar på seg mye avgifter i Norge, og gjør dermed også bilene vanskelige å selge. Men her virker det som Hyundai har ambisjoner om å selge over hele verden, da bør de nok også tilpasse dette med motorer til europeiske forhold. Om ikke helt fra starten, så i alle fall etter hvert.

– Hvis de kommer til Norge, blir nok Genesis et typisk nisjemerke. Men vi trenger dem også. Det er bare å se på utviklingen til Lexus her hjemme de siste årene. Lenge solgte de svært begrenset med biler, men nå har det begynt å ta av. Det er nok også slik at mange kan tenke seg et alternativ til de tre tyske premium-rivalene Audi, BMW og Mercedes. Jeg krysser fingre for at vi får se Genesis på norske veier om ikke altfor lenge, avslutter Benny. 

Vi har testet Genesis, les mer om den her:

Plutselig var disse bilene som sunket i jorden