Nå skal VW-kunder få utbetalt "goodwill"-penger

Se hvor mye som regnes som plaster på såret etter Dieselgate:

I USA skal det nå, ifølge en bransjenettside, utbetales kompensasjon til berørte kunder etter Dieselgate-skandalen.
I USA skal det nå, ifølge en bransjenettside, utbetales kompensasjon til berørte kunder etter Dieselgate-skandalen.

Det er ingen tvil om at Dieselgate-skandalen kommer til å bli en gigantisk kostnadssmell for VW-konsernet.

Avsløringen som viste at det ble systematisk jukset for å få lavere NOx-utslipp, har vært mer enn en ripe i lakken for verdens nest mest solgte bilmerke. Det regnes rett og slett som en av bilverdens største skandaler, noensinne.

Og selv om det har blitt jobbet på spreng i flere uker for å rette opp på det som er avslørt, har det også stadig kommet nye avsløringer som har gjort arbeidet vanskeligere.

Da hjelper det ofte å rette "brannslukkingen" i den retning som folk flest virkelig merker det – nemlig lommeboken. Det er kanskje grunnen til at VW i USA neste uke vil starte en utbetaling til berørte VW-kunder. Ifølge det amerikanske nettstedet thetruthaboutcars.com skal de nemlig få opptil 1.250 dollar (drøyt 10.500 kroner) i neven, som en goodwill-utbetaling. Men det er et lite forbehold for deler av disse pengene ...

Les også: Over halvparten vil ikke kjøpe diesel eller bensin igjen

500 dollar rett i lomma

Det amerikanske nettstedet skriver at dette tiltaket har fått navnet "TDI Goodwill Program".

Utgangspunktet er at kunden får utbetalt 500 dollar (ca 4.300 kroner) som det ikke er noen forbehold rundt. I tillegg skal det være snakk om ytterligere 500-750 dollar som utbetales, med forbehold om at disse brukes hos en VW-forhandler.

Starter 9. november

Tanken er at dette skal omfatte de som har kjøpt både ny og brukt VW med dieselmotorene som berøres av Dieselgate.

En tipser til det amerikanske nettstedet avslører at de som skal få utbetalt kompensasjonen må møte opp hos en VW-forhandler med kjøretøy-opplysninger som beviser at de er eier av en berørt bil.

De som lurer på om de har rett til å få sin del av "TDI Goodwill Program", kan sjekke dette ved å skrive inn VIN-nummeret på nettstedet dieselinfo.com fra 9. november.

Foreløpig er ikke saken kommentert av offisielle kilder i VW-systemet.

Les også: Diesel vs bensin: Dette er best på vinteren

Ikke planlagt i Norge

Det er heller ikke kommet informasjon som tilsier at et lignende opplegg skal gjøres i Europa. Informasjonssjef i VW Norge, Anita Svanes, sier at de ikke har noen slike planer i Norge.

– Vi forutsetter at vi setter bilene i den stand kunden ble forespeilet ved kjøp, når de endelige reparasjonsløsningene fra Tyskland foreligger, da er det heller ikke grunnlag for kompensasjon.

– For øyeblikket er Volkswagen-konsernet i prosess med å utvikle og løpende få godkjent utbedringsløsningene av tyske transportmyndigheter, KBA. Den overordnede planen er godkjent og den legger opp til at utbedringen av de første bilene kan begynne første kvartal neste år,, sier Svanes.

Totalt er over 150.000 biler på norske skilter berørt av utslippsskandalen, det gjelder VW, Audi og Skoda-modeller med de aktuelle EA189-dieselmotorene.

Les også: Diesel eller bensin – det er det store spørsmålet