Volkswagen er i full gang med å granske seg selv, nå går de ut med en erklæring om at 800.000 biler kan ha høyere forbruk og utslipp enn de offisielle tallene sier. Det har gitt en solid nedtur for VW-aksjonene. Foto: Scanpix.
Volkswagen er i full gang med å granske seg selv, nå går de ut med en erklæring om at 800.000 biler kan ha høyere forbruk og utslipp enn de offisielle tallene sier. Det har gitt en solid nedtur for VW-aksjonene. Foto: Scanpix.

Mer juks – det har kostet 30 milliarder bare i dag

Bensinbiler kan også være berørt hos VW.

Volkswagens problemer fortsetter. Etter å ha blitt tatt for å jukse med utslippstallene på flere millioner dieselbiler – og kalt Dieselgate – er konsernet nå i full gang med å rydde opp.

Men det kommer også nye lik ut av skapet. Tirsdag gikk VW ut med en erklæring om at mer enn 800.000 av deres biler har for lave offisielle tall for Co2-utslipp og forbruk. Dette skal gjelde modeller fra både VW, Audi, Skoda og Porsche. 

Store konsekvenser

Ifølge VWs pressemelding skal majoriteten av bilene ha dieselmotor. Men når de bruker begrepet "majoriteten" blir det tolket slik at også bensinmotorer er berørt.

Hva som konkret har skjedd her, er ennå ikke kjent. Men det har allerede fått store konsekvenser for konsernet. VW-aksjen har nemlig falt kraftig etter at denne nyheten kom, verdien på selskapet er redusert med rundt tre milliarder Euro, eller like i underkant av 30 milliarder kroner så langt i dag.

Dette er Tesla-gründerens råd til Volkswagen

Veldig teoretiske tall

– De nye opplysningene fra VW har vakt stor oppsikt, men på mange måter er de kanskje ikke så overraskende. VW er nå i full gang med en stor intern opprydning. De har sagt at alle kort skal på bordet, og da må de også kjøre en åpen linje på alt som blir avdekket, inkludert ting som dette, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Men forbruk og utslipp, er ikke det tall som ofte blir oppfattet som for lave hos de fleste bilprodusentene?

– Det er riktig. Hovedproblemet her er at disse tallene er veldig teoretiske. Målingene gjøres i laboratorium, etter en rekke parametere som skiller seg fra vanlig bruk. Derfor blir de heller ikke reelle, hverken fra VW eller andre produsenter. Det spørsmålet mange nå stiller seg, er om VW kan ha jukset ekstra med for eksempel software også i disse testene. Hvis det er tilfelle, er det en svært alvorlig sak, sier Benny.

– Hvordan kunne egentlig Dieselgate skje?

Nytt regelverk

– Hva med andre bilprodusenter her?

– Det er også et godt spørsmål. Vi vet at de aller fleste gjør hva de kan for å tøye reglene, og få best mulig tall. Og det synes jeg egentlig ikke vi skal klandre bilprodusentene for. Regelverket og rammene her er altfor dårlige. Det innbyr til kreativitet, og når først noen starter, må de andre henge på for å ikke komme altfor dårlig ut.

– Noe av det positive som vil komme ut avVolkswagen-skandalen, tror jeg er et helt nytt regelverk på dette området. Da med tester som faktisk har rot i virkeligheten. Bare da vet kjøperne egentlig hva de får og hvordan bilene deres presterer, både på forbruk og utslipp, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Derfor bruker mange biler mer enn de skal